Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Részvételi demokrácia a rendszerváltás után

Újra elindítom a hazai közélet tudás alapú tásadalom és NGO nézőpontú értékelését, mert reményt látok arra, hogy Csipolla fel fog ébredni Mário hipnóziásból!

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

A kommunikációs emberi rendszerek fejlődése 4.

2008.06.29. 06:45 :: Saman

Alrendszer és rendszer egymásba ágyazódásai

a kommunikációs rendszerek síkján.

A rendszerelmélet szerint a környezetétől elhatárolható belső működési sajátosságokkal rendelkező egységeket nevezhetjük rendszereknek. A rendszerek belső interitását az tartja egyben, hogy az alrendszerek szervesen egymásba kapcsolódó folyamatokkal képesek tartósan fenntartható egyensúlyi állapotok újratermelésére.

Teljesen leegyszerüsítve nézzünk egy olyan rendszert, ami 3 alrendszerből áll. Tételezzük fel, hogy ami "A" alrendszernek végterméke, az "B" alrendszer számára egy szükséges input, ám az ő outputját "C" alrendszer átalakítja olyan anyaggá, ami "A" alrendszer inputja.

Értjük, hogy a sejt anyagcserében mi a szerepe a mitokondriumoknak, látjuk a dns – rns biokémiáját, látjuk a sejtfal felépítését és számos más elemet analizálni – kutatni, vagy akár gyógyszerek segítségével befolyásolni tudunk.

A rendszer sok-sok elemére rálátással bírunk. Le tudtuk modellezni, vagy kísérleti keretek között vizsgálni tudtuk, hogy ha a rendszert ilyen – olyan behatásokkal reakcióra késztetjük, akkor milyen válaszreakciót kapunk! A rendszerek egymásba kapcsolódnak, ami az egyiknek input, az a másik rendszernek output-ja. Alrendszerek szövedéke áll össze egységes szerves rendszerré.

A mitokondrium önálló rendszer, alrendszere egy sejtanyagcsere folyamatnak. A sejt is önnálló rendszer, alrendszere egy szervnek, például egy májnak. A máj alrendszere a szervezetnek. A kommunikációs emberi rendszerek fejlődése az emberi viselkedés rendszer sajátosságait tárja fel, az egyén kommunikációjából kiindulva.

A megismert rendszer jellegzetességek hatásait végig vezetjük a két ember kommunikációs helyzetétől, a csoportig, a közösségig, rengeteg szervezeti kultúrára vonatkozó hatást feltárunk, sokszor használjuk a rendszer jellegzetsségeket a nemzeti kultúránk megismerésére, sőt számos kultúrális univerzálé tetten érhető a modell segítségével.

Eredetileg az 5 évvel ezelőtti PISA jelentéskor írtam ezt a dolgozatot, amely lényegében a hazai humanisztikus gyökerű oktatás kivéreztetése és a PISA felmérés körüli sokk elemzésére készült, és az oktatás tartalmi megújulásának akadályairól szólt. A blogban az okttatáspolitikai vonatkozások a "Tud-e a kígyó biciklizni?" címen már megjelentek. Amikor megmutttam egy volt oktatáspolitika tanáromnak, azt mondta, hogy tudományos dolgozatban nem szoktak ennyire sok nézőpontból (társadalmi - majd iskola szervezeti, sőt az egyéni percepciót elemezgető) nézőpontokat egyszerre fókuszba helyezni.
 
Emiatt fiókba toltam ezt a dolgozatot, de most jövök rá, hogy ez a modell ösztönöz engem arra, hogy igen is keressem
 
  • a kultúrális univerzálék összefüggéseit, a világ gazdasági - kultúrális változásait (a Tojásbefőtt cikksorozatban közölt Domschitz modell ezügyben egy fontos mérföldkő),
  • nézzük meg a nemzeti kultúra korlátozó hatásait, milyen ellenállásokat fejtünk ki, mi az ami távol áll a nemzeti karakterünktől, mit nehéz eleve ebben a kultúrában felfogni - bevezetni (erről szól a Globe - Hoffstede kutatás és az abból származó énbarbár - énintézmény modell),
  • felmerül konkrét szakmapolitikai és nagypolitikai lépések következménye, azaz a nagypolitika percepciójának része-e a tudástársadalom és a humanisztikus oktatás, a munkahelyteremtéssel összefüggő fejlesztésekhez hozzáférnek-e a tudásintenzív fejlesztési kultúrákat támogatni tudó szakmai körök,
  • vagy a kontraszelekció szemszögéből: avagy a forrás elosztó rendszer mindent megtesz, hogy távol tartsa a hozzáértőket a fejlesztésektől,
  • innen következik az életvilág, azaz hogyan képezhetők ki a segítőképes szakemberek egy-egy tudás intenzív fejlesztési folyamathoz,
  • mik a terület bevált és elterjeszthető módszerei - eljárásai - képzési rendszerei,
  • hogy néz ki a terepmunka a szakmai gyakorlat ezügyben!

Beveztés: A bizalom lineáris skálája, kommunikációs alapfogalmak, feszültség és fejlődés, rendszerelméleti alapfogalmak,

I. szint: a KÁOSZ szintű kommunikáció dinamikája

II. szint: a SZEREP szintű kommunikáció dinamikája

III. szint: a JÁTSZMA szintű kommunikáció dinamikája

IV: szint: a HUMANISZTIKUS vagy KOMMUNIKÁCIÓS szint dinamikája

V: szint: a TRANSZPERSZONÁLIS élmény dinamikája

Szólj hozzá!

Címkék: r társadalmi tőke

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr68544146

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása