Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

A kommunikációs emberi rendszerek fejlődése 9.

2008.07.16. 14:29 :: Saman

    Avagy a Honti – Domschitz modell ide vonatkozó tanulságai

5. szint: A transzperszonális szintű kommunikáció

A tarnszperszonális szint magyarra lefordítva annyit tesz, hogy személyiségen túli, énen túli (önkívületi) élmény. Itt már nem én és én interakciója egymásra adott reakciója ad kommunikációs kereteket, hanem a másikkal való azonosulás, egybeolvadás, azonosságérzet.

Minden korábbi szintnél elmondható, hogy rálátást ad az előző működésére. A szerepszinten azt mondhatjuk, hogy milyen jó, hogy nincs már a szabályok nélküli lét pokoli feszültsége, milyen jó, hogy helyette rend van, ha én így, a másik úgy, kiszámítható minden, mennyivel szabadabb a létünk ha nem kell megütköznünk lépten nyomon a létünkért. A játszma szinten azt mondjuk, hogy milyen jó, hogy mi szabad emberek szabadon alkothatjuk szabályainkat, szabadon választhatjuk a vezetőinket, kezünkben tarthatjuk a sikerünket, a sorsunkat. A kommunikációs szinten mondhatjuk, hogy milyen jó hogy nem hazudunk egymásnak, hanem valódi szabadságban létezhetünk, úgy élünk ahogy akarunk, ahogy szeretünk (posztmodern).

A transzperszonális szint még egy szabadságfok, még egy rálátás ami leginkább vallásos lelki gyakorlatok sajátjának terméke.

Megvilágosodott guruk, próféták, buddhák, mesterek időnként arra próbálnak rávenni bennünket, hogy úgy tekintsünk a világra, hogy mindaz, amit a szubjektum hozzátesz, kiszelektál, eltorzít ne akadályozzon a látásban. (Nem egy hétköznapi kihívás, úgy lássak, hogy ebben ne zavarjam magamat?)  E képhez általában felfestik a mágikus gondolkodás minden egy képét, amely számos módon megközelíthető. Az arhaikus kultúrák számára sokkal kézenfekvőbb volt ennek az emberi tudásbázisnak az alkalmazása. A modern kor egyoldalúan a ráció, a kognitív modellezés, a tudomány szemüvegén keresztül engedi nekünk érzékelni a dolgokat. Ez nem volt mindíg így. Korábban sok férfivá avatási vagy női beavatási szertartás alkalmazta az énen kívüli élményt. Nem beszélve a sámánok különféle iskolákban technikailag más-más "látó" gyakorlatairól.

A „mennyország a szívetekben lakik”, „beleolvadni a nirvánába”, vagy „lekerülni a karma kerekéről”, mindhárom végcél lépés, hatolj bele a lényegbe, lépj le onnan, olvadj fel benne, „szívd ki az élet velejét” és látni fogsz.

Domschitz szerint az utópisták társadalomképei, a szent könyvek, ilyesmiről jövendölnek. Ilyesmire vágyakozunk, amikor aranykorokról, kommunizmusról vagy eljövendő (vagy volt) nagy rendekről ábrándozunk.

Honti inkább pszichológiai megközelítést alkalmaz, szerinte az énvesztés az én élménye, az egyén képes erre rálátásra, amit nem követ csoport vagy közösségi közös rálátás, tehát nem lehet társas viszonyokra alkalmazni ezt a rendszert. Ez a megvilágosodott rálátása az olyan környezetre, amelynek ő is része. Az lát így, aki a saját szűrőitől is függetlenedve tud látni. 

Honti László a modell leírásakor arról beszél, hogy a változás az emberi kapcsolatokban személyiségváltozáson keresztül érhető el. A személyiség változása pedig annál intenzívebb, minél énközelibb emberi kommunikációs rendszer kereteit tudjuk újratermelni ahhoz, hogy létezzünk és fejlődjünk.

„Minden személyiségváltozás, minden lelki és emberi kapcsolatbeli fejlődés ugyanis, csak akkor tud bekövetkezni, ha megfelelő biztonságban érezzük magunkat ahhoz, hogy kinyissuk a szívünket a tanulás felé. Ilyenkor nem kell félnünk, hogy a másik agresszív lesz velünk, nem kell félni hogy büntetni fog bennünket valamilyen norma megszegéséért. Attól sem kell tartanunk, hogy a másik netán manipulálni akar bennünket, vagyis nem kell gondolkoznunk ellen-manipulációk és kikerülések kieszelésén. Nem a fejünkkel, hanem a szívünkkel közelítünk a helyzethez és a másik személyhez.”

Számos személyiségfejlesztő tréning mutat ma is kereteket ahhoz, hogy megtapasztaljuk ezt a rálátást. Én magam is részt vettem autogén tréningeken, majd egy dán asszony által vezetett "Dream workshop" nevű sámán tréningen, egy Honti Laci által vezetett tűzönjárás tréningen. A Szabó András féle kobudo - iaido irányzat is használ ilyen mokuso gyakorlatot a 8. kyu vizsgánál, azaz egészen az út elején.

Beveztés: A bizalom lineáris skálája, kommunikációs alapfogalmak, feszültség és fejlődés, rendszerelméleti alapfogalmak,

I. szint: a KÁOSZ szintű kommunikáció dinamikája

II. szint: a SZEREP szintű kommunikáció dinamikája

III. szint: a JÁTSZMA szintű kommunikáció dinamikája

IV: szint: a HUMANISZTIKUS vagy KOMMUNIKÁCIÓS szint dinamikája

V: szint: a TRANSZPERSZONÁLIS élmény dinamikája

Tudás társadalom és foglalkoztatás témához kapcsolódó cikkek

Oktatáspolitikai paradigmákhoz kapcsolódó cikkek

Szólj hozzá!

Közösségi HR Társadalmi tervezési folyamatok támogatása. Munkaerőpiaci reintegrációs projektek előkészítése Részvételi Demokrácia Hálózat civilmandatum@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr54570985

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása