Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

NCA rezervátum vagy inkább láger?

2009.05.11. 07:23 :: Saman

Megkértem Láz-árt, hogy írja le az esetet, de sokáig nem tettem közzé, mert azt gondoltam, hogy külön cikkekben kellene elemezni a pártokrácia civilgyilkos zsákmányszerző módszereit az NCA választási rendszeren keresztül. Már az is elég vicces országra enged következtetni, hogy a Népfront frontembere a főcivil.

Most, hogy az NCA pénzeit szeretnék megkurtitani a Bajnai Gordon országlása alatt, vessünk egy pillantást a Nemzeti Civil Alap választási rendszerének életvilágára. A kívülállók és kevésbé tájékozottak számára jelzem, hogy lényegében ebből a forrásból tengődik a III. szektor magyarországon.

Teljes kilátástalanságban a folyamatos forráshiány miatt.

2007-ben tanácsadóként dolgoztam egy OFA programban, ahol megdöbbentem azon, hogy a szektor legerősebb szervezetei is erősen NCA függők. Ez azt mutatta számomra, hogy szektor árbevételét adó másik 99%-os forrásállomány a civil szerevzeteket elkerülve, azok számára nem elérhető módon kerül újraelosztásra.

Vélhetően a hazai nonprofit büdzsé nem a hiánypótló humánszolgáltatások ügyét szolgálja. Becslésem szerint a 60 - 70%-a a pártokrácia korrupciós tartománya, azaz a 900 milliárd Ft-ból cirka 600 milliárd.

Közzéteszem az esetleírást és a válaszomat, aztán, ha a köz úgy óhajtja vitatkozunk az egyes szálak mentén megfogalmazott következtetésekről.

 

Szia Sámán!
 
Ez a dolog elég bonyolult, és nagyon messzire kell visszamenni, azért nem írtam le eddig.
Amikor létrejött az NCA alap, a régiók között született egy megállapodás, hogy mivel szinte minden régió 3 megyés, a tanácsi delegáltat minden évben más megye adja.
 
Az már más kérdés, hogy az adott megyében az adott pillanatban van-e arra rátermett civil, aki ismeri a régió összes civilszervezetét, és képes kiállni az érdekeiért a kormányzattal szemben! ( ezért lehetett azt megcsinálni, hogy az eredeti megállapodástó eltérően, miszerint a befolyó 1 %-kal arányos lesz ez a kassza, vagyis ugyanannyi összeget tesznek bele), zárolták az előző évin (6,9 millió) és 3 évig annyi volt!
Megállapodtak abban is a régiók, hogy minden megye 3 ,,civilt" delegál (összesen 9 fő) a működési kollégiumokba. Ebben minden megye külön-külön egyezzen meg, és ezt az egyezséget a nagy régiós plénum elfogadja. 
 
Ebből aztán az következett, hogy jöttek a nagy lobby csoportok, és akinek volt 25-30 ,,embere", azt bejutatták a kollégiumba. így lehetett mutyizni. Az egyik barátom, papíron kimutatta, hogy azok a szervezetek, akik a lobby csoportok mögött álltak a jogosultág szerinti forrás 70-80 %-át, míg akik nem 20-25 %-át kapták, sőt folyamatosan nyerték a más kollégiumok projekt pályázatait is.
Mi történt Észak-alföldön?
Amint fent leírtam, ez a megyei ,,egyezség" módszer kizárja, hogy valaki régiós civilként kerüljön be a kollégiumba, mivel a delegálások, megyei szinten történnek.(holott pont az lenne a cél, hogy ismerje a régiót)!
 
Én kis naív, azt gondoltam, hogy közel 20 éves civil pályafutásom, régiós ismertségem jogán bekerülhetek a működési kollégiumba. (azok után , amiket most ESZA alakít a formai bírálat során, nem bánom, hogy nem kerültem be, mert nem bírnám cérnával).
Sorra kerestek Hadúból és Jászból is, hogy ott a helyem, mert meg kell akadályozni a politikai lobby nyomulását.
 
Nem tudtam, hogy induljak neki a dolognak, mivel régiós civil vagyok, meg kistérségi, de megyei nem.
 
Mivel azonban a székhely Szabolcs megye, meghívtak a szimpátia szavazásra (így hívják a megyei delegálást). El is mentem, de amint bementem a terembe láttam, hogy itt lobby csoportok vannak bizonyos civilek mellett, és jobb lenne, ha visszavonnám a jelöltségemet. Ezt el is mondtam ott néhány barátomnak, akik között volt MSZP-s pártelnök is. Számomra meglepő módon azt mondta, hogy ,,szó sem lehet róla, senkinek nincs a jelenlévők között akkora szakmai kapcsolata és ismertsége mint neked, meg különben is a politikai függetlenséget is lehet igazolni veled szemben".  
 
A regisztrációnál nem történt semmilyen mandátum igazolás, a jelöltek röviden bemutatkoztak és indult a szavazás. Én jelentkeztem a demokrácia fejlesztés szakmai kollégiumba is, amikor a bemutatkozó levelemet körbe küldtem a szervezeteknek. Amikor kiderült, hogy a működési kollégiumban 1 embernek 1 hónap alatt 500-600 pályázatot kell elbírálnia, elálltam a jelöltségtől, és kértem, hogy a szakmai kollégiumban lehessek jelölt.
Ezt azonban nem törölték, ezért itt is ott is kaptam szavazatokat. Nekem nem volt szervezett Lobbym, így a működési kollégiumban 6. helyen végeztem, a szakmaiban azonos szavazatot kaptam egy másik civillel.
 
Valamilyen úton módon mégis az derült ki, hogy a másik lesz a delegált a demokrácia kollégiumba. (Mai napig nem értem miért, de ezt ott megszavazták).
Hajdú-Bihar megyében az utolsó pillanatig nem volt egyezség, mivel az egyik lobby csoportról kiderült, hogy a MSZP-ből kirúgott emberek akarnak bejutni, akik ráadásul egy másik baloldali pártot akarnak alakítani, valamint volt egy 25 főből álló csoport a LMP (lehet más a politikai) szintén pártalakítás alatt lévő szervezet.
 
A barátaim próbáltak ,,független" jelölteket találni, de az utolsó percben az alakuló ülés előtt megjelent egy FIDESZ-MSZP koalíció (amiről senki nem tudott, egyetlen egyeztetésen nem láttuk Őket, a szervezetüket sem ismerte senki), akik megígérték a mi csapatunknak, hogy támogatják a jelültjeiket, cserébe 1 jelöltet az övéik közül be kell juttatni. Meg is egyeztek, hogy most már mindegy, de a végén a mieink az egyezség szerint szavaztak, a ,,koalíció" meg nem, így az 3 jelöltjük került be a kollégiumba.
 
Gyomorforgató, színtiszta politika! Az NCA tanács elnöke meg az Dr Nagy Ádám lett, aki tagja volt a GYIA tanácsnak a Csusság lenyúlások alatt!  

 

Én meg ezt válaszoltam:

Szia LÁz-zár

Sok szálát meg kellene írni a blogon ennek az NCA körüli hercehúrcának. Egy-egy elemet emeljünk ki, és kb 5 cikkben rögzütsük le a jelen kor nyilvánossága, vagy legrosszabb esetben az utókor történetkutatói számára.

1. Írjunk arról, hogy itt MSZP-s örökölt kapcsolatrendszeresdi van. Mellesleg Stumpf Pistáék erre az ideológiára alapozva csinálták civilgyilkossá a FIDESZt.


2. Írjunk arról, hogy ezügyben MSZP-FIDESZ nagykoalíció van, ami valójában egy másik törésvonalat jelez, mégpedig a pártokrácia kontra függetlenség, azaz tiszta pártoktól távolságot tartó civilséget pontosan miért is tartja halálos ellenségnek a pártokrácia. Nem semmi, hogy a pártokrácia egyáltalán itt szervezkedik! Az se semmi, hogy átvágja a civileket! Az se semmi, hogy utánna kinyír! Elvileg erre való a demokrácia! Vagy mégse?

Ennyire felelősségteljes a hazai pártokrácia. A magukfajták és a magunkfajták szerint egyaránt semmi de semmi szükség az állampolgári önszerveződésekre, a politikus egyetlen dolga, hogy bármikor órákat tudjon zengedezni ezek szükségességéről, majd bármikor agyontiporja csírájában az ilyeneket.


3. A zöldek egy másik tészta, hiszen náluk látunk élő civil együttműködést. Semmilyen más NGO területen nem látok ilyen önvédelmi megmozdulást. Őket én akkor is civilnek tartom, ha épp Élőláncosdit játszanak most éppen LMP színekben.


4. Egy másik (két)oldala ennek a bűvöskockának, hogy a  Te régiós fejlesztő múltaddal garantáltan halálra vagy ítélve, mert egyrészt ez nem régiós választási rendszer, másrészt meg semmi  nem a kivívott elfogadottságokat méri. Szekértáborosdiról szól az egész, ami elöli az új belépők élet esélyeit. Csak a meglévő nagylobbik között születhet új közösség. Civil oldalon nem! Azt persze sosem értettem, hogy a részvételidemokrácia ideológiát hangoztató zöld civilek, miért nem a részvételi demorkácia mozgalmakat védik, és miért csak a zöldeket? Mármint a hagyományos értelemben vett környzetvédőket és nem általában az új tipusú társadalmi mozgalmakat.

Ez az a luxus, amit a jóléti társadalmak nem engednek meg maguknak!

Ilyenkor jut eszembe, hogy mi egy intézményességtagadó kultúrát építgetünk nagy gonddal!

Még akkor is ha beledöglünk!

Az is a kérdések közé tartozik, hogy az NCA, ami kevesebb büdzsé mint a szektor bevételeinek 1%-a vajon a szektor utolsó mentsvára, vagy egy kicsi és jelentéktelen homokozó a civilek számára. Szerintem indikátornak kitűnő. Nyilvánvaló, hogy még itt sem hagyják békén a civil életvilágot a pártokrácia predátorai.

Szólj hozzá!

Közösségi HR Társadalmi tervezési folyamatok támogatása. Munkaerőpiaci reintegrációs projektek előkészítése Részvételi Demokrácia Hálózat civilmandatum@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr91114311

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása