Az előző cikkemben elkezdtem felvázolni, hogy mennyire sokrétű vita az év végén beindult "mit kezdjen UK az EU szabad munkaerő áramlásáról szóló gyakorlatával."
Releváns, hogy a nemzeti méretű kölcsönös beszólogatásoknál alaposabb rálátással kezeljük ezt a kérdést.
Nem indokolt, hogy a nacionalista lila gőz elborítsa a párbeszéd szereplőinek elméjét, mert elképesztően fontos dolgokat kellene megbeszélni és gyakorta előfordulhat, hogy menet közben újabb és újabb címzettek szólíttatnak meg egy - egy kérdés kibontása mentén.
A Határátkelő blogon rengeteg ember veszi a fáradtságot és elmondja, hogy miért indult útnak, Megosztják az emberek a személyes gyászt, az álmaikat, a félelmeiket, a korábbi szakmájukban bekövetkezett drámai változásokat, amiből egy idő után kirajzolódik egy madártávlatból látható, a kort leíró makro diagnózis is. Jól látszik, hogy a kelet európai kultúra váltók mekkora kilátástalanság elől, mekkora keretalkotó kudarctömeg elől menekülve vágnak neki az útnak! Felbomlott a normális egyensúly! Amit, ezek a keretek kínálnak nekünk, a magyar jövő, a magyar bér, a célkitűzésekből látható közeli és távolabbi jövő a legfontosabb kiváltó okok között szerepelnek az elvándorlási okokat szemlélve!
Jól látszik, hogy a politikusaink nem érintik ezeket a húsbavágó kérdéseket, vagy akár hájogkovács módjára a "minél rosszabb annál jobb" startégiát erősítik! Még e kormány hatalomra kerülése előtt megfeleződött rövid idő alatt az átlagos fizetés vásárlóereje, amire úgy reagált a jelenlegi kormánypárt, hogy akkor a kínai bérszinvonal vélhetően kínai gazdasági növekedési ütemet fog előidézni!
A FIDESZ büszkén felvállalta, hogy ennek stratégiai előnye is lehet!
Nem lett! Az összeomlás eszkalálódó hatásai jól látszanak, a 8%-os növekedésnek, a tündérmesének nyoma sincs!
Kifejezetten azzal kampányoltak pl. a vizitdíj ellen, hogy egy 8%-os növekedési ütemben, vagy legalább lengyel mértékben növekvő GDP-ben nincsen szükség ilyen megszorításokra! Mint ahogy ebben a kérdésben sem lehetséges számonkérő jellegű kérdést intézni a megválasztott vezetőinkhez, úgy más kérdésben sem!
Korábban is harmatgyenge volt az alku az egyszerű mezítlábas állampolgár és a munkahelyi keretalkotó sík között, de azóta az új Munka Törvénykönyve még kiszolgáltatobbá tette a munkavállalókat!
Korábban is harmatgyenge volt az országos keretalkotó párbeszédben az érintettek állampolgári önszerveződéseinek a hangja, de ez a kurzus történelmi léptékben mérhető arcátlan kirekesztéssel viszonyul a polgárok érdek artikulációjához! Egy neo feudális setétség jellemzi a kelet európai keretalkotó teljesítményt! Olyan társadalmi méretűvé dagadt problémákban sincsen érdemi rendszer korrekciós teljesítményünk, mint a lakáshitelezés körüli csődtömeg!
Általában nem érdekel semmilyen döntéshozót, semmilyen párbeszéd!
A kelet európai politikusok használják ezt a felépítményt valamire! Lopnak és a rabláshoz való születési előjogaikat bástyázzák körbe intézményekkel!
Nekünk, akiknek a kirekesztettség jut ebből a világképből, el kell döntenünk, hogy mit kezdünk ezzel a helyzettel!
Sokan elindultunk és bevállaltuk, hogy előröl kezdünk mindent, valahol máshol!
Az itteni gazdaság rengeteg bevándorlót foglalkoztat, sokszor minimálbér körüli fizetésért.
A cégeken belüli zéró összegű játék, hogy minél többet lehet elvonni a piramis alján lévőktől, annál nagyobb osztozkodási lehetőség nyílik a tulajdonosi réteg és a management szintjén.
Ha a minimálbér intézmény nem állná útját ennek a játéknak, akkor itt is könnyen a megélhetési küszöb alá kerülhetne a fizetés!
Kijövetelem óta segítettem 30 embernek kitelepülni. Az ő történeteik alapján látom, hogy létezik akár olyan kisvállalkozó is, aki 4.70-es órabért fizet, annak ellenére, hogy a minimálbér 6.90.
A londoni megélhetési költségek és bér-, itt is elérte azt a szintet, hogy a minimálbér körüli bérben nem sok diszkrecionális jövedelem van. Akik, kemény munkával fenntartják a munkaszervezetek termelékenységét, azok anyagi ösztönzők, helyett gyakorta bérmegvonással találkoznak inkább! A 40 órás minimálbéres konstellációból maximum elvegetálni lehet.
Amikor felerősödött a bevándorlók körüli vita, gyanús volt, hogy szó nincs a bevándorók hazaküldéséről, vagy akár csak a munkavállalás korlátozásáról! Ebben a gazdaságban a bevándorlók az alacsony bér ellenére többletmunkát fektetnek be, vagy olyan kényelmetlenségeket vállalnak, a privát életüket olyan mértékben áldozzák fel a munkalehetőségekért, amit a bennszülött lakosság nem tartana maga számára bevállalható életkörülménynek!
Két intézkedéscsomag látott napvilágot.
Az egyik a kiszolgáltatott bevándolrókat védi a további nyomástól. Azt a vállalkozót, aki minimálbér alatt foglalkoztat, azt alkalmazottanként 20.000 Fontnyi pénzbüntetésssel súlytják!
A bevándorlók egy csoportját is megkínálták módosítási javaslatokkal. Azokat, akik a repülőről leszállva segélyeket kérnek, azok eztán nem kapnak.
A tapasztalataim szerint az ellátó rendszer eddig sem kezelte teljes jogú polgárként az ide érkezőket. A legtöbb ellátás egyszerűen nem tekinti célcsoportnak az egy évnél kevesebb ideje itt tartózkodókat. Az intézkedéscsomag ezen részét populista porhintésnek tartom mindaddig, amíg nem mutatnak adatokat arról, hogy ez a csoport milyen mértékben milyen támogatásokat vett igénybe!
Amennyiben szinte semmilyen ellátást nem vettek igénybe az ide érkezők, abban az esetben elmondhatjuk, hogy csupán minimálbér védelmére tett az ország erőfeszítéseket.
A növekedés megtorpanása nyomán keletkező feszületségeket hogyan próbálja Magyarország levezetni?
A segélyen élő "bevándorlók" számára kitaláltak egy olyan munkaformát, ahol 50 vagy esetenként 36.000 Ft havi bérért dolgoztatják az ebbe a formába belekényszeríthető embereket. Még a minimálbér sem teszi lehetővé, hogy a munkaerő munkaképes állapotba előállítsa önmagát, nemhogy ez a közmunka "vicc".
Az itteni jóléti társadalom keretek azért, ennek a nyolc - tízszeresét kínálják fel minimumként és mindent megtesznek a piac védelme érdekében.
Újra napirendre kellene tűzni az európai minimálbér intézménye kérdést és általában a kelet európai jóléti társadalom / szabad piac modellekkel kapcsolatos kérdéseket!
Még az is nyögvenyelősen megy, hogy a rendszerváltás óta kialakult modell okozta károkat felmérjük és a főbb problémákra megoldási alternatívákat vázoljunk fel!
Kommentek