Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

Az érdekkijáró "gazda(g)ságfejlesztés napi gyakorlata

2010.03.24. 12:45 :: Saman

A pártok klientúrái hogyan szoktak pénzt leszivattyúzni a közkasszából?

A BKV vezetőség hosszú tömött libasorban kész lenyilatkozni a sajtónak, hogy miként is működött ez.

Az interjúalany 5., aki lényegében nem is érintett, a források csak 5%-a fölött diszponál, az csak kb. kéthetente kap telefont egy politikustól, hogy számlázzon túl, vagy fogadja el az önkényes és indokolatlan szerződésmódosítást.

Itt már nem bíbelődnek azzal, mint például a Margit híd felújításánál, hogy a döntés előkészítésben elhelyezzék a pártok a maguk 20-40%-os jutalékát.

Felesleges ilyesmivel ingerelni a közvéleményt. Ez túl átlátszó.

Mennyivel egyszerűbb teljesen a közbeszerzési szabályokon kívül, teljesen a céges döntéshozatali procedúrákon kívül intézni az ilyesmit.

Egy telefon most, hopp két milliárd.

Egy telefon jövő héten 300 millió.

Így megy ez az uraknál kérem...

Az lenne a normális, ha ilyenkor polgári perben kártérítést ítélne meg a bíróság azok ellen, akik a demokráciákban szokásos társadalmi kontrollt, például az állampolgári önszerveződések világát kiiktatta a hazai demokráciából.

Be kellene perelni Halász Jánost, Hegyi Gyulát, Zuschlag Jánost, vagy ha ők azt vallják, hogy felsőbb utasításra irtották ki a politika független állampolgári önszerveződéseket, akkor azokat is akiket ők megneveznek.

Kettős ára van ugyanis annak, hogy a civilek nem tudják útját állni ennek az érdekkijáró korrupciónak, a közpénzek elherdálásának.

A konkrétan ellopott teljesítmény nélkül kifizetett pénzeken túl ugyanis ráépül erre egy kontraszelekciós mechanizmus.

Ha nálunk háromszorosába kerül az utópálya kilométere, olyankor azokban az esetekben is kénytelenek túlszámlázni, ahol mehetne rendes kerékvágásban az ügy, különben kiderülne, Polgártól Tiszavasváriig harmadába került az autópálya kilométere, mint Hajdúszoboszló és Debrecen között.

Különösen nagy probléma a társadalmi hasznosság elvárások teljes háttérbe szorulása azoknál a befektetéseknél, ahol nem fizikai beruházás történik.

Az EU csatlakozáskor már a könyökünkön jött ki az a szlogen, hogy az előző EU ciklus új csatlakozóinak estpéldáján látszik, hogy nem érdemes ezeket a pénzeket fizikai beruházásokra költeni. Írország, aki 70%-ban humán befektetésekre költött valódi gazdaságfejlesztési teljesítményt tudott felmutatni, szemben a portugál vagy görög fejlesztési példával, ahol 70%-ban költöttek beruházásokra, amelyekről szép számban derült ki, hogy csak a korrupció éltette, hozta létre ezeket.

Az írek térdelő rajtban várták, hogy az EU fejlesztési források megérkezzenek. Csak a pénz hiányzott, a szakmai társadalmi tervezés háttere megvolt már. Az oktatási reformok, az agrárium a munkahelyteremtés és az infrastrukturális fejlesztések mögött óriási energiával megalkotott társadalmi konszenzus volt.

Etekintetben a hazai gyakorlat ennek a szöges ellenkezője. A FIDESZ kormány hatalomra kerülésével az első dolga volt, hogy felszámolja a társadalmi tervezés területen működő mozgalmakat. Kiirtották azokat a civil szervezeteket, amelyek társadalmi viták szervezői voltak.  Konszenzus született az MSZP és a FIDESZ között arról, hogy a civil kontrollnak és a szabad sajtónak még az írmagját is fel kell számolni.

Nálunk különösen veszélyes játék a politikusok részéről a civilellenes közéleti felépítmény.

A magyarok ugyanis akkor se fognának bele szolidaritáson alapuló közös érdekképviseleti folyamatokba, ha rájuk dől a ház az eszkalálódó korrupció miatt.

Nálunk plusz törődést igényelnének azok a civil mozgalmak, amelyek azzal vesződnek, hogy tisztítsák a közügyek körüli döntéseket. Óriási energia befektetés nekik tagságot egyben tartani ilyen tevékenységre.

Az végképp nonszensz, hogy a Halász - Zuschlag paktum halálra ítéli a független állampolgári önszerveződéseket és hiába repkednek a sajtóban a BKV milliárdok, egy szó sem esik arról, hogy milyen lehetne az a demokrácia, ahol a civilek lehetnek civilek, az ügyész lehet ügyész, a bíró lehet bíró, a rendőr lehet rendőr, a szocmunkás lehet szocmunkás, ne adj isten az újságíró újra szabadon azt írhatja, ami a közügyekhez hozzátartozik.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr291864919

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása