Decemberben, amikor elolvastam a FIDESZ programját, megírtam, hogy nagyon felületesen – a jelzett probléma szintjén érintik ugyan a demokrácia fejlesztés ügyét, de mivel nem érzékelik az ország humán problémáit, ezért számomra világos, hogy semmit jót nem várhatunk a lassan de biztosan bekövetkező kormányváltástól.
Eltelt 3 hónap, és a tanár bácsi fenékbe billentése – kukával megadjusztálása, és fogassal lovagi tornát imitáló ijesztgetése elegendő okot szolgáltatott arra, hogy az iskolafejlesztési stratéga értelmiség hanyat – homlok nekilásson a Mária Terézia –féle gyökerekig nyúló iskola restaurációnak. Mivel a jobboldalnak fontos, hogy jó viszonyt tartson fenn az egyházakkal, meg amúgy is a durván szegregáló iskolarendszer lejtőjének a tetején vannak az egyházi iskolák, így laikus szemlélőnek könnyű eladni, hogy az egyházi iskolák szakmai teljesítménye látványosan meghaladja a közoktatás általános teljesítményét.
Az is megérne egy misét, hogy pontosan miről is van szó, ugyanis a képek alapján egy kicsit médiahisztériának tűnik „tanárverésként” bevezetni a történelembe a történteket, de el kell ismerni, hogy nem játszhat ilyet egy gyerek a tanárával, nem lehet ennyire tekintély nélküli egy tanár diák viszony! Számomra nyilván való a felvételről, hogy az egész ökörködés azért van, hogy legyen mit felrakni az internetre.
Valójában ugye arról van szó, hogy a média ezt tanárverésként jól bevezette a köztudatba, és jól elcsámcsog ezen eset kapcsán Magyar Bálint miniszteri szakmai alkalmatlanságán. Leginkább azzal húzták ki a gyufát a gyerekek, hogy a mobiljukkal felvették ezt a heccelést, és nyilvánosságra hozták. (természetesen a média nem beszél erről, hogy ki vette fel? Miért? Miért rakták ki a netre? Használják a felvételt…. Köszönik szépen… Nem is sejtették a gyerekek, hogy a „mit kezd a tanár bácsi ezzel a megalázó helyzettel?” – című szociálpszichológiai kísérlet országos oktatáspolitikai vihar kiváltója lészen. Amikor a tanárbácsi tegnap a híradónak nyilatkozott közvetlenül a fegyelmi után, arról panaszkodott, hogy elég vicces ez az egész. Különösen az fáj neki, hogy nem a gyerek csoportot vonják felelősségre. Maradnak annál az esetnél, amikor őt semi contatct - játékosan fenékbe billentették.
A jobboldali médiaértelmiség, (no és a pedagógus szakszervezet) pedig rázendít a 20-25 éve általam sokat hallott kánonra:
„Ki találta ki ezeket a diákjogokat?”
„Minek ez?”
„Miért nem vágják nyakon az ilyen hülye gyerekeket?”
„Hová lett ebbe a szabadságmajmoló világba a TEKINTÉLY?”
„Mikor törlik már el a diákjogokat? Hová vezet ez?
A PDSZ közleményében ezt kellett volna aláírnom:
"Minden figyelmeztető jelzésünk ellenére a hangsúly a diákok és a szülők jogaira helyeződött át. Minden más társadalmi tényező mellett ez is vezethetett ahhoz, hogy szülők és diákok a korábbiakban szinte ismeretlen módon erőszakkal érvényesítik akaratukat."
Valaha az Oktatási Érdekegyeztető Tanács diákoldali delegációjának a vezetője voltam, most meg írjak alá egy ilyet...Ha zsidó lennék, akkor hamut szórnék a fejemre, megszaggatnám a ruhámat, és hasonló teátrális módon gyászolnék…
Mivel nekünk magyaroknak nincsenek ilyen látványos gyász – szokásaink, így maximum egy kiadós káromkodásra futhatná (ha úgy beszélnék, mint a miniszterelnökök, vagy a koalíciós egyeztetésért felelős államtitkárok szoktak).
25 éve próbálkozunk azzal, hogy az iskolák és a civil önszerveződések próbálják már a demokratikus kultúra terjesztésével, élő és leginkább gyakorolható minták terjesztésével felkészíteni a kisközösségeket arra, hogy tudjunk részt venni a saját sorsunk irányításában.
Ezen a média hecckampányom látszik, hogy mennyire nyomtalanul múlt el az iskolarendszeren, hogy a demokrácia fejlesztés, a demokratikus együttműködési gyakorlatok terjedése nagyon fontos modernizációs elem lehetne. Persze a premodern korban a játszmázás nem elfogadott értékrendileg. A modernizációban már igen. Most meg a nem muzulmán kultúrkörök a posztmodern kiteljesedését élik... Nálunk meg tombol a premodern! Gratulálok!
Az angoloknál több az egyházi iskola, mint a világi, mégsem akarnak sária alapú „oktatási reformokat”, számukra az a természetes, hogy a konfliktus kezelés, a csoportos szellemi alkotás, a partnerség építés attitűdjeit megalapozó önismeret már hatodikos – hetedikes tananyag része. Mindenütt! Nálunk a humándiplomáknál nem lehet látni, hogy pótolnák az egyetemek az ilyen irányú barbár műveletlenségünket – kulturálatlanságunkat!
Szóval Pál Tamás 83-tól kezdve 20 éven keresztül ezért munkálkodott? Teljesen nyomtalanul múlt el az Iskolapolgár Közéleti Alapítvány, az Országos Diák Unió, a Mikroműhely Egyesület, az Egyesület a Diákönkormányzatokért, a Gyermekérdekek Magyarországi Fóruma és számos más civil erő munkássága. Mintha sosem léteztek volna…
Mielőtt keresztet vetünk a diákjogok emlékére…
Mielőtt törvényileg bevezetik a közoktatásba a keresztény tekintélyelvűséget… (Az elmúlt 3 hétben 2 diákot nyilvánítottak kaszton kívülinek - kerületen kívülinek - míg a diákpofozó tanárt felmentették).
Mielőtt a FIDESZ programban szereplő „ötlet”, miszerint az oktatásban erősíteni kell a demokratikus kultúra megalapozására tett erőfeszítéseket, rövid életű – pünkösdi királyságának végéhez érkezett, nem kellene gondolkodni ezeken az oktatási és társadalomlélektani kérdéseken? A FIDESZ programmal mi lesz? Mondhatni, hogy elvetélt! Meghalt, mielőtt megszülethetett volna! Persze én megmondtam, hogy nem gondolják komolyan!
Csak egy pár kérdés lóg itt a levegőben…
Az oktatási rendszerünknek dolga a kor színvonalának megfelelő készségtárat adni a gyerekeink kezébe?
Hogy is van a mi kis- vagy nagy magyar lelkünk?
1. Hatalmi távolság: a 12. legnagyobb hatalmi távolság
2. Bizonytalanság kerülés: második legnagyobb bizonytalanságtűrés
3. Individualizmus/Kollektivizmus: A 2. legindividualistább kultúra
4. Férfias/Nőies értékek: A 3. legnőiesebb kultúra
5. Jövő-orientáció: a Gobe felmérés szerint 58-dikak vagyunk ebben a sorban!
6. Intézményi kollektivizmus / individualizmus: 2-dikak vagyunk ebben a sorban, egy megjegyezhetetlen afrikai ország mögött!
7. Kisközösségi – kollektivizmus: a Gobe felmérés szerint 37-dikek vagyunk ebben a sorban! Ez jelentősen eltér az előző intézményi individualizmus – kollektivizmus képünktől! Ez a kettősség durván megnehezíti a fejlesztő munkát!
8. Humán-orientáció: a Gobe felmérés szerint 58-dikak vagyunk ebben a sorban!
9. Teljesítmény-orientáció vs. kudarcfélő magatartás: a Gobe felmérés szerint 58-dikak vagyunk ebben a sorban a 61-ből!
Miért válik az iskolarendszer a társadalmi szintű szegregáció vezérlő intézményévé? Civilizált országokban nem ezzel ellenkező megrendeléseket szoktak végrehajtani a közpénzből működő intézmények?
Fel van készülve a kistelepülési önkormányzatok tanügyigazgatása, hogy megfékezze a cigányiskolák kialakulását?
Fel van készülve a ma pedagógusa, hogy az általános iskolás gyerekek több mint fele olyan családból jön, ahol az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a 28.000 Ft-ot?
Én magam olyan korszakban voltam középiskolás, amikor egy pillanatra közel kerültek alkotó fejlesztő értelmiségi műhelyek ahhoz a középiskolához, ahová jártam. Hálát adhatok a sorsnak, hogy olyan módszertani felkészültségre tettem szert a diák önszerveződések körüli képzéseken, ami lehetővé tette, hogy később ezt a tudást piacképes tudásként kamatoztassam.
A családi hátterem nem tette volna lehetővé, hogy azzá fejlődjek, ami vagyok!
Egy mai diáknak semmi esélye arra, hogy a civil önszerveződések oldalon másfajta mobilitási pályát fusson be, mint ahová született! Azért, mert a szervezeteink mind halottak! Megölték őket a FIDESZ meg az MSZP Zuschlagpolitikusok!
Azért, mert ma sem elfogadott az oktatáspolitikában, hogy Magyarországon mobilitási eszközként használják a diákközélet fejlesztést. Modernizációs eszközként használják az iskolai demokrácia fejlesztés kérdését. Annak viszont a mai napig normális terepe az iskola, hogy a pártok ideológiáik betáplálásának eszközét lássák az iskolában?
A fasiszták és a kommunisták népátnevelő iskolaképe lenyomja a tudás-társadalom mozgalmakat az iskolafejlesztések körüli szakmai - társadalmi vita terepén? Gratulálok! Szép kilátás!
Pontosabban annyira elmaradott országban élünk, hogy az országos napilapokban ez fel sem merülhet!
Csak az egyiknek van létjogosultsága! A másiknak még mindig kuss! Majd 300 év mulva megint felmerül majd ez a kérdés! Ráérünk! Nem?
Kommentek