Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

A Pünkösdig sem tartó királyság

2008.04.04. 13:19 :: Saman

Decemberben, amikor elolvastam a FIDESZ programját, megírtam, hogy nagyon felületesen – a jelzett probléma szintjén érintik ugyan a demokrácia fejlesztés ügyét, de mivel nem érzékelik az ország humán problémáit, ezért számomra világos, hogy semmit jót nem várhatunk a lassan de biztosan bekövetkező kormányváltástól.

Különösen megmelengethette volna szívemet, hogy a programjukban szerepel, hogy az iskolában többet kell tanulni a demokráciáról, többet kell tenni azért, hogy felkészüljünk a demokrácia kereteinek belakására.

Eltelt 3 hónap, és a tanár bácsi fenékbe billentése – kukával megadjusztálása, és fogassal lovagi tornát imitáló ijesztgetése elegendő okot szolgáltatott arra, hogy az iskolafejlesztési stratéga értelmiség hanyat – homlok nekilásson a Mária Terézia –féle gyökerekig nyúló iskola restaurációnak. Mivel a jobboldalnak fontos, hogy jó viszonyt tartson fenn az egyházakkal, meg amúgy is a durván szegregáló iskolarendszer lejtőjének a tetején vannak az egyházi iskolák, így laikus szemlélőnek könnyű eladni, hogy az egyházi iskolák szakmai teljesítménye látványosan meghaladja a közoktatás általános teljesítményét.

Az is megérne egy misét, hogy pontosan miről is van szó, ugyanis a képek alapján egy kicsit médiahisztériának tűnik „tanárverésként” bevezetni a történelembe a történteket, de el kell ismerni, hogy nem játszhat ilyet egy gyerek a tanárával, nem lehet ennyire tekintély nélküli egy tanár diák viszony! Számomra nyilván való a felvételről, hogy az egész ökörködés azért van, hogy legyen mit felrakni az internetre.

Valójában ugye arról van szó, hogy a média ezt tanárverésként jól bevezette a köztudatba, és jól elcsámcsog ezen eset kapcsán Magyar Bálint miniszteri szakmai alkalmatlanságán. Leginkább azzal húzták ki a gyufát a gyerekek, hogy a mobiljukkal felvették ezt a heccelést, és nyilvánosságra hozták. (természetesen a média nem beszél erről, hogy ki vette fel? Miért? Miért rakták ki a netre? Használják a felvételt…. Köszönik szépen… Nem is sejtették a gyerekek, hogy a „mit kezd a tanár bácsi ezzel a megalázó helyzettel?” – című szociálpszichológiai kísérlet országos oktatáspolitikai vihar kiváltója lészen. Amikor a tanárbácsi tegnap a híradónak nyilatkozott közvetlenül a fegyelmi után, arról panaszkodott, hogy elég vicces ez az egész. Különösen az fáj neki, hogy nem a gyerek csoportot vonják felelősségre. Maradnak annál az esetnél, amikor őt semi contatct - játékosan fenékbe billentették.

A jobboldali médiaértelmiség, (no és a pedagógus szakszervezet) pedig rázendít a 20-25 éve általam sokat hallott kánonra:

„Ki találta ki ezeket a diákjogokat?”

„Minek ez?”

„Miért nem vágják nyakon az ilyen hülye gyerekeket?”

„Hová lett ebbe a szabadságmajmoló világba a TEKINTÉLY?”

„Mikor törlik már el a diákjogokat? Hová vezet ez?

A PDSZ közleményében ezt kellett volna aláírnom:

"Minden figyelmeztető jelzésünk ellenére a hangsúly a diákok és a szülők jogaira helyeződött át. Minden más társadalmi tényező mellett ez is vezethetett ahhoz, hogy szülők és diákok a korábbiakban szinte ismeretlen módon erőszakkal érvényesítik akaratukat."

 Valaha az Oktatási Érdekegyeztető Tanács diákoldali delegációjának a vezetője voltam, most meg írjak alá egy ilyet...

Ha zsidó lennék, akkor hamut szórnék a fejemre, megszaggatnám a ruhámat, és hasonló teátrális módon gyászolnék…

Mivel nekünk magyaroknak nincsenek ilyen látványos gyász – szokásaink, így maximum egy kiadós káromkodásra futhatná (ha úgy beszélnék, mint a miniszterelnökök, vagy a koalíciós egyeztetésért felelős államtitkárok szoktak).

25 éve próbálkozunk azzal, hogy az iskolák és a civil önszerveződések próbálják már a demokratikus kultúra terjesztésével, élő és leginkább gyakorolható minták terjesztésével felkészíteni a kisközösségeket arra, hogy tudjunk részt venni a saját sorsunk irányításában.

Ezen a média hecckampányom látszik, hogy mennyire nyomtalanul múlt el az iskolarendszeren, hogy a demokrácia fejlesztés, a demokratikus együttműködési gyakorlatok terjedése nagyon fontos modernizációs elem lehetne. Persze a premodern korban a játszmázás nem elfogadott értékrendileg. A modernizációban már igen. Most meg a nem muzulmán kultúrkörök a posztmodern kiteljesedését élik... Nálunk meg tombol a premodern! Gratulálok!

Az angoloknál több az egyházi iskola, mint a világi, mégsem akarnak sária alapú „oktatási reformokat”, számukra az a természetes, hogy a konfliktus kezelés, a csoportos szellemi alkotás, a partnerség építés attitűdjeit megalapozó önismeret már hatodikos – hetedikes tananyag része. Mindenütt! Nálunk a humándiplomáknál nem lehet látni, hogy pótolnák az egyetemek az ilyen irányú barbár műveletlenségünket – kulturálatlanságunkat!

Szóval Pál Tamás 83-tól kezdve 20 éven keresztül ezért munkálkodott? Teljesen nyomtalanul múlt el az Iskolapolgár Közéleti Alapítvány, az Országos Diák Unió, a Mikroműhely Egyesület, az Egyesület a Diákönkormányzatokért, a Gyermekérdekek Magyarországi Fóruma és számos más civil erő munkássága. Mintha sosem léteztek volna…

Mielőtt keresztet vetünk a diákjogok emlékére…

Mielőtt törvényileg bevezetik a közoktatásba a keresztény tekintélyelvűséget… (Az elmúlt 3 hétben 2 diákot nyilvánítottak kaszton kívülinek - kerületen kívülinek - míg a diákpofozó tanárt felmentették).

Mielőtt a FIDESZ programban szereplő „ötlet”, miszerint az oktatásban erősíteni kell a demokratikus kultúra megalapozására tett erőfeszítéseket, rövid életű – pünkösdi királyságának végéhez érkezett, nem kellene gondolkodni ezeken az oktatási és társadalomlélektani kérdéseken? A FIDESZ programmal mi lesz? Mondhatni, hogy elvetélt! Meghalt, mielőtt megszülethetett volna! Persze én megmondtam, hogy nem gondolják komolyan!

Csak egy pár kérdés lóg itt a levegőben…

Az oktatási rendszerünknek dolga a kor színvonalának megfelelő készségtárat adni a gyerekeink kezébe?

Hogy is van a mi kis- vagy nagy magyar lelkünk?

1. Hatalmi távolság: a 12. legnagyobb hatalmi távolság
2. Bizonytalanság kerülés: második legnagyobb bizonytalanságtűrés
3. Individualizmus/Kollektivizmus: A 2. legindividualistább kultúra
4. Férfias/Nőies értékek: A 3. legnőiesebb kultúra
5. Jövő-orientáció: a Gobe felmérés szerint 58-dikak vagyunk ebben a sorban!
6. Intézményi kollektivizmus / individualizmus:  2-dikak vagyunk ebben a sorban, egy megjegyezhetetlen afrikai ország mögött!
7. Kisközösségi – kollektivizmus: a Gobe felmérés szerint 37-dikek vagyunk ebben a sorban! Ez jelentősen eltér az előző intézményi individualizmus – kollektivizmus képünktől! Ez a kettősség durván megnehezíti a fejlesztő munkát!
8. Humán-orientáció: a Gobe felmérés szerint 58-dikak vagyunk ebben a sorban!
9. Teljesítmény-orientáció vs. kudarcfélő magatartás: a Gobe felmérés szerint 58-dikak vagyunk ebben a sorban a 61-ből!

Miért válik az iskolarendszer a társadalmi szintű szegregáció vezérlő intézményévé? Civilizált országokban nem ezzel ellenkező megrendeléseket szoktak végrehajtani a közpénzből működő intézmények?

Fel van készülve a kistelepülési önkormányzatok tanügyigazgatása, hogy megfékezze a cigányiskolák kialakulását?

Fel van készülve a ma pedagógusa, hogy az általános iskolás gyerekek több mint fele olyan családból jön, ahol az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a 28.000 Ft-ot?

Én magam olyan korszakban voltam középiskolás, amikor egy pillanatra közel kerültek alkotó fejlesztő értelmiségi műhelyek ahhoz a középiskolához, ahová jártam. Hálát adhatok a sorsnak, hogy olyan módszertani felkészültségre tettem szert a diák önszerveződések körüli képzéseken, ami lehetővé tette, hogy később ezt a tudást piacképes tudásként kamatoztassam.

A családi hátterem nem tette volna lehetővé, hogy azzá fejlődjek, ami vagyok!

Egy mai diáknak semmi esélye arra, hogy a civil önszerveződések oldalon másfajta mobilitási pályát fusson be, mint ahová született! Azért, mert a szervezeteink mind halottak! Megölték őket a FIDESZ meg az MSZP Zuschlagpolitikusok!

Azért, mert ma sem elfogadott az oktatáspolitikában, hogy Magyarországon mobilitási eszközként használják a diákközélet fejlesztést. Modernizációs eszközként használják az iskolai demokrácia fejlesztés kérdését. Annak viszont a mai napig normális terepe az iskola, hogy a pártok ideológiáik betáplálásának eszközét lássák az iskolában?

A fasiszták és a kommunisták népátnevelő iskolaképe lenyomja a tudás-társadalom mozgalmakat az iskolafejlesztések körüli szakmai - társadalmi vita terepén? Gratulálok! Szép kilátás!

Pontosabban annyira elmaradott országban élünk, hogy az országos napilapokban ez fel sem merülhet!

Csak az egyiknek van létjogosultsága! A másiknak még mindig kuss! Majd 300 év mulva megint felmerül majd ez a kérdés! Ráérünk! Nem?

2 komment

Közösségi HR Társadalmi tervezési folyamatok támogatása. Munkaerőpiaci reintegrációs projektek előkészítése Részvételi Demokrácia Hálózat civilmandatum@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr24411024

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hettie · http://hettie.nolblog.hu 2008.04.04. 19:50:47

"Az angoloknál több az egyházi iskola, mint a világi, mégsem akarnak sária alapú „oktatási reformokat”, számukra az a természetes, hogy a konfliktus kezelés, a csoportos szellemi alkotás, a partnerség építés attitűdjeit megalapozó önismeret már hatodikos – hetedikes tananyag része."

akkor magyarazd meg nekem, hogy ugyanezek a gyerekek miert gyepaljak/keselik pentek este reszegen egymast, miert alazzak a tanaraikat naponta es mitol olyan sotetek, hogy meg a sajat eghajlatukrol sem tudnak egy hangot sem, nem beszelve a PISA eredmenyeikrol?

Konyorgom, ne peldalozzunk az angol oktatassal.

Ne haragudj, nem neked szemelyesen szol ez a komment, de a brit rendszer imadata odahaza az egyik olyan dolog amit nem birok felfogni.

kotelezo olvasmany: tomisswithlove.blogspot.com/

Saman · http://reszvetelidemokracia.blog.hu/ 2008.04.07. 18:26:20

Én nem a britt rendszert szeretném lemásolni. Egyszerűen tudástársadalom szempontból elemzem a hazai folyamatokat és arról szoktam a blogba írni, hogy a foglalkoztatás vagy az oktatás fejlesztések világa mindannyiunk szerencsétlenségére nem a tudástársadalom paradigma szerint alakul. Ez a modernizációs vakság mindannyiunk jövőjét ássa alá. Erről szólnak a cikkeim.
süti beállítások módosítása