Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

Választási csoportdinamika: Centrifugálisból a szupercentrifugálisba

2014.03.13. 15:01 :: Saman

A hazai választási felmérések szerint a következő választás nem hoz érdemi változást, nagyjából ugyan azok pártok maradnak nagyjából ugyan akkora súllyal. Csend van, béke honol! Kitavaszodik, nőnek a virágok és dalolnak a madarak! De valóban semmi oka a magyaroknak a változásra? Jó irányba viszi ez a politikai elit a közállapotokat?

A lengyel választási rendszerben lezajlott egy komoly korrekciós váltás, amikor leszállították a választási küszöböt a mi választási küszöbünkkel megegyező 5%-ról 3%-ra. A kis pártoknak így megkönnyítették a parlamentbe jutás lehetőségét és két-három választási ciklus alatt ez a modell, kisöpörte a szemetet a lengyel parlamentből.

A FIDESZ válsztási rendszert korrigáló manipulációja éppen ellenkező irányú módosítási javaslatokat tartalmaz.

A Fidesz nemcsak a választókerületeket alakította a saját érdeke szerint. A választási törvénnyel megkönnyítette a listaállítást és a listát állítókat százmilliókkal jutalmazta. Ezzel nem csak a kormánnyal elégedetlen szavazótábort aprózza, hanem olyan troll-pártok indítását is megkönnyítette, mint a Bajnaiék nevét ellopó "Együtt 2014" párt. Az ellenzéket aprózó pártokat segítő százmilliók azonban beindították az olyan kalandorokat, akiknek semmilyen politikai céljuk nincs, csak a pénzre mennek. (A százmilliók "kampányra" költéséről persze kell számlát adni, de ez a számlagyárak országában nem jelent nagy korlátot.)  Az ajánló aláírások megszerzéséről, kicseréléséről durva történetek vannak.

Ma kikerült a szavazólap tervezete és kiderült: két párt még a logóját sem adta le a választási irodának

fideszfigyelo.blog.hu

A rendszerváltó kerekasztal tárgyalások idején kidolgozott centrifugális rendszer, amely olyan "kispártok" kiesését eredményezte, mint a KDNP, az MDF, a Kisgazdapárt vagy a MIÉP és az SZDSZ a 2014-es választásokra átalakult egy még ennél is kirekesztőbb rendszerré, amely arra a csoportdinamikai törvényszerűségre alapul, hogy a FIDESZ mint nagy, nagynak tud tűnni, ha 5 kicsi vagy 50 kicsi van körülötte és az egyfordulós szisztéma a választási körzetekben legtöbb szavazatot begyűjtő párt felé aránytalanul megnöveli a parlameti mandátumok számát. Az európaiaik szemében a hitelességét, tekintélyét tökéletesen földig rombolt FIDESZ a 2/3-os parlamenti erejét még akár növelheti is még nagyobbra!

Lengyelországban fellépett centrumban lévő pártok ellen egy olajfa koalíciós választási csoport. Magyarországon ilyen mem jött létre. A parlamenti ellenzéken belül a civil alapokon álló két új párt elvileg közösen léphetne fel a velejéig korrupt és egymással a rombolásban és a lopásban évtizedek óta együttműködő civilgyilkos zsákmányszerző pártokkal, de a civil kontroll formájában és céljaiban olyan törésvonal van kettőjük között, amely ellehetetleníti az összefogást.

Az ellenzék táborában koalíciós szövetségi pártként futó kezdeményezés így ebben a formában ezekkel az emberekkel és ezzel a szalonpolitizálós kultúrával kormányon volt az előző 2 cilklusban. Az, hogy ideiglenesen különváltak és most valamiféle ernyőszervezeti formának tűnnek ennek így integrációs teljesítmény jellege nincsen. Szó nincs arról, hogy ez a formáció nyitottabb volna egy olyan világ felé, amelyben a polgárok a függetelen állampolgári önszerveződéseken keresztül képesek az érdekeik becsatornázására. Az MSZP SZDSZ kormány döntés előkészítések és társadalmi kontrollok tekintetében a FIDESZ-éhez hasonló tatárjárást vitt véghez ezek a terepeken. Azóta sem fordultak szembe az akkori önmagukkal és nem lehet róluk elhinni, hogy újraválasztásuk esetén kevésbé lennének civilgyilkos zsákmányszerzők, mint a mostani FIDESZ vagy az akkori önmaguk.

Ha az európéer érzelmű választók rengetegen gyűlölik azt tolvaj maffiapártot, nevezetesen a FIDESZ-t, amely a szalonpolitizálós világból a napfényre hozta ki a civilgyilkos célokat /a társadalmi kontroll intézmények és a társadalmi párbeszéd intézmények elleni totális háborút/ akkor sem tudják leváltani.

Ha szavazataikat megosztják az 5 kicsi társadalmi kontroll ügyben másképpen vélekedő ellenzéki között, akkor esélyük sincs az egyfordulós szisztémában érvényre juttatni kormányváltó akaratukat! A másodiknál picivel nagyobb első mindent tarol az új rendszerben!

Na de ki esélyes itt a második helyre? A következő választáson ki léphet fel a FIDESZ riválisaként, ha a mostani választás csak konzerválja a 2010-es választási struktúrát?

Mikor lesznek a következő válsaztások? Erre a kérdésre két válasz lehetséges. Vagy kihúzza az új kormány a választásokig, vagy egy esetleges társadalmi gazdasági összeomlás esetén bedől a rendszer és maga alá temeti a mostani politikai eliteket.

A terrorizmus és a forradalom alkalmas kommunikációs csatornák arra, hogy az érdekképviseleti térben "párbeszéd" kezdődjön a jövőről, de a választási szisztéma etekintetben kontraproduktív. Nem engedi meg azt, hogy a magyar érdekek érdek artikulációjára alapuló közbeszéd elkezdődjön. Az ipodon írott törvények korával annak a jelentősége is megszünt, hogy egyáltalán léteznek-e civil szervezetek sajtó és ellenzéki pártok. Ezeknek a szerepe nagyjából akkor a nulla, mint a párton belüli demokrácia rendszerkorrekciós teljesítménye.

Az, hogy a nyílt erőszak, a polgárháború, az etnikai alapú népirtás vagy ennek előszele, a közintézmények munkarendjét átalakító kisebb agresszió gesztusok hatékonyabb irányítási / átszervezési / rendszer korrekciós mechanizmusok, mint a demokratikus világból ismert, párbeszélden alapuló tárgyalásos rendszer korrekciós formák nem egyértelműen az ellenzéki és nem ellenzéki törtésvonalon helyezkednek el.

A JOBBIK vagy általában a szélső jobb MIÉP, Magyar Hajnal, Betyársereg, és X magyarkodó média  és mozgalom, tovább folytatná vagy négyzetre emelné a demokrácia intézményei elleni puszító munkát és szivesen fokozná azt a káoszt, amelyet a FIDESZ megteremtett a társadalmi párbeszéd intézmények hült helyén. Előfordulhat olyan kormányváltás is, amely nem visszahelyezi jogaiba a civil közbeszédet, hanem még durvább eszközökkel támad a sajtóra, a bloggerekre vagy a civil érdekvédőkre. Legyenek azok magyar polgárok vagy EU parlamenti képviselők.

Elvileg a NO kommunikáció és a párbeszéd törésvonalon egy platformra kerülhetne az MSZP és az LMP, de történelmileg az MSZP elveszítette ezt a lehetőséget azzal, hogy 15 éve a FIDESZ-szel lépett nagykoalícióba a Halász-Zuschlág pkatumban. Együtt irtották a politikafüggetlen intézményesült életvilágot!

Mivel ezek az erőszakos megoldások nem elfogadhatóak az LMP vagy a parlamenten kívüli civil hátterű pártok számára, így kizárt a koalíciós lehetőség a JOBBIK-kal, az MSZP-vel, a FIDESZ-szel.

Az LMP nézőpontjából nézve ugyan mi közük lenne nekik a milliárdos nagyságrendben az államkassza kirablását szervező FIDESZ-hez, amely leölte a társadalmi kontroll intézményeket egytől egyig. Ugyan mi köze lenne neki az MSZP-hez, amely a Halász-Zuschlág paktum óta tevőlegesen ebbe az irányba tolta a közállapotokat? Ugyan mi köze lenne a JOBBIK-hoz, amely még a FIESZ-nél is neofasisztább retorikával köti magához a szavazótáborát és álmodik bele Magyarország jövőképébe?

A legfontosabb törsévonal, azaz hogy civilizáltan vagy barbár módon, a jogállamiság talaján állva, vagy az agresszió intézményesített formáira építve, arccal Európa felé, vagy háttal Európának, arccal a modernizáció felé vagy hátat fordítva a modernizációnak, ez a törésvonal annyira kisebbségi a mai magyar politikai palettán, hogy a közvéleménykutatók egyelőre egyedül ennek a csoportnak a bejutását kérdőjelezik meg.

A civilgyilkos és nem civilgyilkos törésvonalon ez a helyzet, ez a választási dinamikai feladvány alakult ki 2014-re.

Egyelőre úgy néz ki, hogy a 2%-os LMP és a semennyi százalékos 4K, a semennyi százalékos Szolidaritás, a semennyi százalékos Civil Mozgalom, a semennyi százalékos Élőlánc Magyarországért, a semennyi százalékos Tisztesség és Emberség Szövetsége és a talán ma még láthatatlan más civil körök egy olyan civilgyilkos sakktáblán indulnak el, ahol a választási rendszer kedvez az egy nagynak a sok kicsivel szemben.

Ahol a választási rendszer nem teszi lehetővé az új szereplők színre lépését, csökkenti a kis szereplők parlamenti életbenmaradási esélyeit.

Ahol a választási rendszerben a korrumpálódott rendszer konzerválásában érdekelt FIDESZ körbe vette magát két másik civilgyilkos párttal. A második legnagyobb MSZP és a második legnagyobb helyre esélyes JOBBIK vagy bizonyított, jól bevált civilgyilkos múlttal rendelkeznek /ez az MSZP SZDSZ "teljesítmény" repítette a FIDESZT a 2/3-ados pozícióba/, vagy fiatal pártként azzal indítottak, hogy a honlapjukról árulni kezdték a Meinkampf-ot, militáris menetelő csoportokkal etnikai alapú polgárháború jövőképet festettek elénk.

A FIDESZ, amely eltiporta a sajtószobadságot, legyalázta a jogállam kontroll szerveit, önmaga rendszerkorrekciós definíciója szerint forradalmat hajtott végre a rendszerváltás után kiépült jogállamon, azt tudja kérdezni, hogy a jogállami restaurációra vágyakozó erőktől, hogy meg tudják-e mutatni, hogy teljesen a pálya széléről mindent elsöprő győzelmet aratnak!

Elvileg ebből a nézőpontból nézhetném az MSZP-t is jogállamiságot ígérő pártnak, de a gyakorlatban nem látom annak a garanciáit, hogy ezt el tudjam hinni nekik.

Emlékszem arra, hogy a FIDESZ mennyire reményteli korrupció ellenes párt volt az előző választásokon sok sok ember szemében! Aztán arra is emlékszem, hogy mi történt azóta! A százmilliós nagyságrendben bennünket kirabló politikusok, ma már milliárdos nagyságrendben talicskázzák ki a közpénzt mindenhonnan, ahol csak lehetséges!

Én az MSZP és a FIDESZ között nem látok érdemi különbséget abban, hogy a döntés előkészítési folyamatokban és az értékelési folyamatokban milyen szerepet szánnak a független állampolgári önszerveződéseknek.

Nincsen különbség köztük a szalonpolitizálás vs. részvételi demokrácia vagy a sajtó megerőszakolására tett kísérleteik tekintetében sem. Egyik sem engedett teret érdemben a társadalmi kontrollok kibontakozásának soha és mindketten erőteljesen részt vettek a civil kontrollok felszámolásában!

Független közgazdászok mostanában két megdöbbentő adattal áltak elő. Az egyik tudós azt kérdezte a civilgyilkos zsákmányszerző pártcsürhétől, hogy " miként produkáltuk, hogy amíg a Visegrádi országok gazdasági növekedés teljesítménye átlagos növekedés üteme 2004 és 2012 között 29,8 százalék volt, a magyaré meg 2,9 százalék?". Róna Péter meg ezt: " Amikor a kormány azt mondja, hogy Magyarország jobban teljesít...Hazudik mint elődje is hazudott... mert az elmúlt negyed évszázádban a magyar gazdaság teljesítménye, a világgazdaság teljesítményétől összesen 21%-al marad el. 21%-al sülyedtünk!"

Az emberek érzik ezt az életszinvonal alakulásán! Nincsen okunk büszkélkedni a keretalkotó sikerességünket mérlegre téve!

Ezért gondolom azt, hogy a mostani választásokon ugyan nem következik be érdemi átrendeződés a parlamenti pártok palettáján, de a törésvonal sokkal tisztábbá válik, mint valaha.

Ezen a választáson mindannyian hatalmasat fogunk veszíteni!

Nincsen más esély!

Én magam a rendszerváltás 20 évét ketté szoktam választani. Számomra ez a 21% csak az elmúlt 15 év kudarca.

Amikor újra csatlakoztunk a nyugati vlághoz, akkor az itteni és az ottani keresetek közötti különbség 19 szeres volt. Ma csak négyszeres. Ezek szerint mi hozzájuk nőttünk, nem is elhanyagolható sebességgel! Az is lehet, hogy sok tekintetben ők sülyednek. Nekem úgy tűnik, hogy ez az első két rendszerváltó kormány integrációs teljesítménye. Aztán az első FIDESZ kormánnyal hátat fordítottunk a modernizációnak és annak mára már láthatóan megfizettük az árát!

Amikor rendszer korrekciós változtatásokat hajtunk végre és beavatkozunk az ilyen olyan kisvállalkozók, az osztálytermekben tanító tanárok, a házainkra vigyázó tűzoltók vagy a sajtómunkások, a civil aktivisták, a pékek, a gázszerelők életvilágába, akkor a rendszer változtató tevékenységünk eredménye 2 - 5 -15 év elteltével láthatóvá válik.

Olyan módosítások is vannak, ahol szinte azonnal végbemegy a változás, de a legtöbb területen ez azért jóval lassabb.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr155858447

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.