Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

Az iskolai teljesítmény és a "probléma felvetéshez való jog"

2013.12.05. 11:21 :: Saman

A PISA vizsgálat, nem csak önmagában a pedagógus teljesítményről szóló tükör.

Magyarország minden mérési területen tragikusan teljesít. A vizsgált 34 ország közül matematikából hátulról az utolsó hat közé romlott a diákok teljesítménye. Nem sokkal jobb a helyzet természettudományok terén sem – az alsó harmadba szorult az ország. A szövegértésben is hat pontot rontottak a diákok az előző, 2009-es méréshez képest, s még így is ez a terület az, amely a leginkább meg tudta őrizni az akkor elnyert pozícióját. Ám ez még szépségtapasznak sem jó, hiszen összességében megállapítható: a magyar iskolákban megszerezhető, a munkaerőpiacon és a mindennapi életben különösen fontos, alkalmazható tudás igencsak elmarad a fejlett országok átlagától. Mindhárom területen szignifikánsan alacsonyabb pontszámokat szereztek a magyar tanulók az OECD-átlagnál.

Amennyiben a társadalomban elképesztő mértékű változások zajlanak, abban az esetben azt is elemeznünk kellene, hogy a mostani 16 évesek és az 5 évvel ezelőtti 16 évesek mitől mások?

Megváltozott-e az őket kürülvevő Magyarország?

tantausemjen.jpg

Másképp reményteli-e / reményvesztett-e az ő tanulási motivációjuk mint előző korosztályoké? Más családi háttérből jönnek-e?

Az lenne a normális, ha a társadalmi változásokkal lépést tartó, a problémákat érzékelő, a kihívásokra valódi értelemes választ adó okatatás irányítás vezetné az iskolarendszert. Sajnos ezt nem mondhatjuk!

Minden sarokponton óriási változások mentek végbe! Ez a Magyarország összehasonlíthatatlanul más, mint az 5 évvel ezelőtti ilyesmi!

Ez az ideológus érdekcsoport nem alkalmas arra, hogy akármilyen problémát érzékeljen és értelmes rendszer korrekciós hatásokat váltson ki és a valódi kihívások legfontosabbjait feladatosítsa az iskola rutinja szintjéig!

Magam is dolgoztam iskolai gyermekvédelmisként - mint szociális munkás - és aktivista voltam a demokrácia fejlesztő diákmozgalmakban 20 évig a rendszerváltás után.

Egy iskolában dolgozó ismerősöm talált otthon egy 5 évvel ezelőtti TESCO számlát, és utána számolt, hogy ebben a fogyasztói kosárban mekkora infláció ment végbe. 5 év alatt a pedagógus bér és mindazok bére, akik a pedagógus bér szinvonalán kapnak fizetést, megfeleződött!

Az eredeti bázis alig-alig tartalmazott diszkrecionális jövedelem részt, így feltételezhető, hogy a hajdani középosztály szembe taláta magát egy olyan mértékű szegénységgel, amelyet az ország az 50-es években élt meg utoljára!

"Sziasztok,

találtunk egy hét évvel ezelőtti tesco 2005 márciusi számlát pakoláskor. És a tegnapit is elővettem

Kis ízelítő:
Kenyér 1 kg 133 Ft most kb 269 (megjegyzem tegnap akciósan 129-ért vettünk a tecsóban)
cukor 1 kg 179 Ft ma 300 Ft
Füstli 4 db-os 169 Ft (1207 Ft-os kilóár) ma 373 Ft
Zewa 10*10db-os zsepi 225 Ft, most 369 körül
400 ml-es Lifebuoy tusfürdő 499 Ft (ma akciósan 800 Ft az ekkora)
majoranna 23 Ft ma 40
kukorica konzerv 68 ft, most 125 Ft
sajt 1 kg 890 Ft ma akciósan 1190 Ft

Összesen 1-1 db-ra számolva:
2005 márciusi kosár: 2186 Ft
2012 januári kosár: 3466 Ft

A hivatalos inflációkkal számítva a 2005-ös kosár értéke ma 3106 Ft lenne.. Ez több, mint 10%-kal több. Pedig hús nincs is benne (hacsak a füstliben nincs mégis valamennyi :)

Megjegyzem: a 2005 január 1-i H1-es besorolású közalkalmazotti bruttó bér: 115.200 Ft, nettó: 83.731 Ft,
A mai 2012-es: 129.500 Ft, nettó 84.495. Ft
Tehát miközben az árak a fenti kosárban átlag 58,5 %-kot emelkedtek, a közalkalmazotti bér kevesebb mint 1%-kot. Valójában semennyit, hiszen azóta megszűnt a 13. havi bér: tehát a H1-esnek akkor a havi átlagos nettója a plusz egy havi bért is beleszámítva 89701 Ft volt, vagyis nominálisan is esett a bér majdnem 6%-kot ugyanebben az időszakban.

Vagyis a mai H1-es fizetésből fele annyit sem lehet a fenti (szerintem nem igazán luxus) élelmiszerekből vásárolni. Persze tudom, hogy mindenki inkább számítógépeket vesz, és azok olcsóbbak lettek :)

További hivatástudatot és szép napokat kívánok"

Azok az iskola körüli demokrácia fejjlesztő mozgalmak, amelyekbe én középiskolásként vonódtam be, azzal a misszióval dolgoztak anno, hogy a gyerekeknek élő tapasztalatot adjunk abból, hogy az aktív polgári részvétel jobbá teheti az életünket!

Ha kérdéseink vannak, ha feltesszük őket, akkor esélyt adunk a keretalkotó döntéshozó figuráknak rendszerkorrekcióra.

Több mint 450 iskolában szerveztük meg Pál Tamás Igazlátó Napját, ahol az iskolapolgárok /főként a diákok/ kérdéseket intéztek élő címzettekhez.

Ez is egy olyan pont, ahol azt kell mondjam, hogy az a Magyarország ma már nem létezik! Ne keressétek! Nincsen!

Sem a helyi, sem az országos értékelési, döntés előkészítési folyamatokban nincsenek érintettek!

Az oktatási kérdésekben sem kíváncsi a kormány vagy a helyi iskolavezetés az érintettek hangjára!

Napi élményünk, hogy a "demokráciának rendszer korrekciós, hatékony probléma érzékelő és célkitűző funkciója van", ez a világ eltiportatott az MSZP és FIDESZ kormányok alatt az elmúlt 15 évben!

Probléma érzékelés, célkitűzés, rendszer korrekciós, innovációs ügyekben nagyságrendekkel butább, primitívebb a magyar iskolarendszer, mint akár csak a 20 évvel ezelőtti önmaga!

Tavaly a New Ham Collage diáktanácsának tagjaként beleláttam egy itteni iskola diákéletének hétköznapjaiba. Itt komolyan veszik a minőségbiztosítást és a tanulói visszajelzések minden formáját.

Arra is elképesztő példa volt az általam látott itteni diák közélet,hogy országos kampány stáb azt kérdezte az iskolai diákönkormányzattól, hogy mi mit szólnánk hozzá, ha az ország társadalmi vitára tűzné a szavazójog 16-éves korhatárra leszállítását. Egy helyi közösség mandátumképzése országos értékelési / döntés előkészítési folyamatban így néz ki mint érdek artikuláció! A magyar civilek mandátum képző munkája mennyiben képes napirendre tűzni rendszer korrekciós javaslatokat?

A magyar kultúra ezzel szemben jószerével tiltja a helyi probléma felvetést, a helyi döntéshozók és az országos ügyeket tologató vezetők esküdt ellenségei kampány szinten kommunikáló civileknek. A politikus nemzetpusztító árulónak tudja bélyegezni a civil kampányokat kezdeményező aktivistákat! És a Mari néni tudatállapotúak ezt nyelik mint kacsa a nokedlit!

Az MSZP és a FIDESZ a Halász-Zuschlág paktumban szövetséget kötött 15 éve a független civilek kiirtásáról! Előtte is kínkeserves harc volt megszólalni a magyar közegben az "érintettek társadalmi önszerveződése" szerepben, de ma gyakorlatilag Kádár/Rákosi/Szálasy/Horthy kor Magyarországa született újjá amikor a magyar = probléma megoldó , probléma érzékelő, célkitűző képletet megpróbálják a mai fiatalok a gyakorlatban számon kérni!

Mint ma élő felnőtt magyar, mint az egykori Országos Diák Unió egyik elnöke mélységesen szégyellem magam a ma fiataljai előtt, hogy ilyen állapotokat hagyunk nekik örökül!

Az az álom, amiben 16 éves koromtól éltem, a demokratikus Magyarország álma halott! A fél életemet azzal töltöttem, hogy közösségfejlesztőként erősítsem ennek az álomnak a valóra váltását! Ma irmagja sincs annak, hogy anno kb 20.000 ember dolgozott az iskola körül a mi fórumtechnikáinkkal helyi problémák felvetésén.

Amikor egy debreceni diákfórumon megjelentek a FIDESZ futbalhuligán aktivistái, akkor azzal nyitották és zárták a társadalmi vitát, hogy "elvágom a torkodat!"

Miért hiszik a magyarok, hogy az "elvágom a torkodat" demokrácia akármilyen rendszer korrekciós teljesítményre képes?

Mitől hatékonyabb ez?

Mitől élhetőbb?

Mitől szerethetőbb?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr745676780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.