Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

Predátor kultúra és jóléti társadalom

2011.10.13. 22:09 :: Saman

 Életem legnagyobb interkulturális tanulás élményét éltem át tegnap.

Itt a blogon rengeteg flash felvonul azügyben, hogy odahaza mennyire nem a jóléti társadalom modell irányába haladnak a dolgok és ennek a társadalmi szerződésnek a megbomlása mennyire fáj.

Megint egy személyes érintettség vezetett ahhoz, hogy megértsek vagy inkább megerősítsek valamit.

Egyszerre igaz, hogy ezt álmomban nem gondoltam volna... és egyszerre az állt előttem, hogy én mindig is ezt szerettem volna, ezért küzdöttem.

A családban ott a nagy feladvány, hogy használhatnánk-e a 180 Ft-os árfolyamon még kb. 6 hétig elérhető hitelkiváltási rés adta lehetőséget.

Belenéztem abba a horizontba, hogy itt Angliában mik a hitel lehetőségeim.

Na ennyire még nem voltam fejbe vágva piros pöttyös tejesköcsöggel, mint most.

Odahaza mindig azon pörögtem, hogy egyszer el tudok-e jutni arra a pontra, hogy lakáshitelem legyen. Soha nem jutottam el! Kilátásban sem volt soha, hogy összekuporgassak egy lakáshitel belépési küszöbéhez szükséges önrészt.

Még olyasmi is van az önéletrajzomban, hogy 1998-ban szerveztem egy országos társadalmi vitát a "Fiatalok első lakáshoz jutásáról!". Életem egyik legnagyobb sikere volt. És életem egyik legnagyobb kudarca is. Senki nem hitt a kampány alatt abban, hogy valaha lesz lakáshitel Magyarországon. Sikerült letennünk a javaslatainkat és sikerült több mint 100 sajtómegjelenéssel pozicionálni a témát.

A civilek annyira nem álltak mellénk, hogy a kampány után évekre abbahagytam a közösségfejlesztő munkát.

A csapból is a szektorok közötti együttműködés folyt, elképesztően fejlesztették az adományozók a szektorok közötti párbeszédet, de nekem ott is elképesztően szánalmas körülmények között kellett dolgoznom.

Az volt a kampány fő üzenete, hogy foglalkoznunk kell a lakáshitellel, mert az nem normális, hogy a bankok 60-70% önrészt kérnek. Ekkora belépési küszöbbel és ekkora kamattal nem valódi a lakáshitel. Nem elérhető és ennek komoly következményei vannak az életvilágban.

Később napirendre tűzték ezt a témát, és előbb a köztisztviselőknek, majd a közalkalmazottaknak, majd pedig bárkinek, aki hitelképes, elérhetővé vált a lakáshitel.

Bár voltam ebben az időszakban közalkalmazott, de hitelképes sosem.

Ma talán sokan azt mondják erre, hogy megúsztam. De akkor ez nekem fájt.

Most vagyok 40 és még mindig "kényszerfiatal" vagyok. Várom, hogy mikor kezdődik majd el a felnőtt életem. Ezt a "Szent Grált" üldözöm vagy 20 éve ezzel a "lakásmániával".

Erre most az otthoni családom lakásgondja miatt belenéztem abba, hogy hogy néz ez ki itt.

Odahaza ugye azzal küzdöttem, hogy miként szervezzem meg, hogy a belépési küszöbön átlépjek. Aztán jön csak a többi. Ezzel szemben itt elegendő, hogy dolgozom. 

A éves fizetésem két és félszeresét kiadják személyi kölcsönként is. A lakáshitelhez 10-20% önrész kell, amit 1-2 év alatt össze lehet rakni. 

A felvett hitelen 3-5 év alatt keletkező kamat és kezelési költség nem haladja meg az egy havi fizetésemet. Már az is egy radikális különbség, hogy a THM mellett nominálisan is ki van számolva, hogy mennyi ez.

Nem arról szól az itteni hitel, hogy fizessem vissza háromszor vagy négyszer, amit felvettem, hanem annyit "áldozok az ügyre", hogy egy hónapig "ezért dolgoztam". A többi csak a saját "befektetésem" részletekre való felbontása.

Ebből a perspektívából nézve, a magyarok nagyon "gazdagok lehetnek", hogy simán visszafizetik ezeknek a kölcsönöknek a többszörösét. Ez egy paradox. A magyar bérben kevesebb a diszkrecionális jövedelem. Sokszor ez 0 közeli, sőt esetleg arra kényszerít, hogy felélő üzemmódban bevállaljunk olyan helyzeteket, ahol kevesebb a bevétel, mint a megélhetési költségek.

Magyar fejjel a hitel, sokszor ugrás egy 10-20-30 éves szakadékba.

Itt egy odahaza lakásvásárlásra alkalmas összegű hitelt három - négy év alatt kényelmesen visszatörlesztek és tulajdonképpen egy havi jövedelmemet fizettem a banknak kamatként és egyéb tranzakciós költségekre. 

Ebben a tükörben látszik igazán, hogy mekkora PREDATOR rendszert építgettünk. Egymás ragadozóivá váltunk! A magyar rendszer egy szárnyaló életszínvonal emelkedés mellett finanszírozható csak. 

Ehhez képest, most az a jövőkép, hogy legyen fele a bérszínvonal a mostaninak és legyen civil kontroll is kínai típusú. Predátorizmus négyzetre emelve! A szegények nem elég, szegények, és a gazdagok nem elég gazdagok!

Ha én ezt akkor tudom, amikor odahaza hezitáltam, hogy megéri-e nekiindulni a nagyvilágnak...akkor talán nem gyászoltam volna annyira magam. Ezt üzenem azoknak, akik most gondolkodnak kitelepülésen.

1982-ből had hozzak fel egy számot, akkor már nem féltünk! Most még nem félünk!  Anno Müller Péter az URH-ban lefestette a legsötétebb Rákosi időkhöz való viszonyát.

Ma aktuális ez a szám számomra, mert úgy tűnik, hogy a kormánypropaganda ugyan annyira hazug és ugyan annyira virulens. Megjelent a fizikai erőszak is a kormány részéről.

.

 

 

Szólj hozzá!

Közösségi HR Társadalmi tervezési folyamatok támogatása. Munkaerőpiaci reintegrációs projektek előkészítése Részvételi Demokrácia Hálózat civilmandatum@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr263301558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása