Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

V. A "szakszerű" ipari társadalmak demokrácia modellje

2011.04.24. 16:24 :: Saman

 Nyugaton a II. világháború után és idehaza 85-től a rendszerváltás első két kormányciklusáig kialakult az a demokrácia modell, amelyben az érintettek és a kulcsfontosságú szakértők részt vesznek a döntés előkészítési folyamatokban.

Ezek a rendszerek valóban mindenkinek szavazati jogot adnak és azoknak, akiknek a kulturális hátrányuk vagy bármilyen sajátosságuk kimutathatóan torzítja az érdekérvényesítő képességeiket, azok számára erősebb saját vagy jószolgálati érdek képviseleti civil hátteret tartanak fenn ezek az innovációk.

A XX. század elején a szavazati jog megszerzéséért küzdöttek emancipációs mozgalmak erős részvételi demokrácia háttérrel, míg ebben a modellben inkább a kulturális hátrányok leküzdése a társadalmi alku fő terepe.

A hazai közbeszéd vélhetően azért fordult a jogvédő mozgalmak és jószolgálati szervezetek ellen, mert az alapvetően alattvaló attitűdökkel és nagyfokú passzivitással jellemezhető nagy átlag bejelentkezett az erőforrásokért való versengésbe.

Nem szeretné, hogy kultúraformáló civil aktivitás finomhangolásokat végezzen kisebbségi kultúrák körül folyó társadalmi tervezési folyamatokon, amíg alapvető társadalmi tervezési kereteink sincsenek. Pontosabban amik vannak, azokból az érintettek és a kulcsfontosságú szakértők bármikor totálisan mellőzhetők. Napjainkban ott tartunk, hogy a civilgyilkos zsákmányszerző pártokrácia bármilyen döntés előkészítési folyamatokban képes kirekesztő üzemmódban működni, még akkor is, ha ez törvénysértő vagy óriási anyagi áldozatokkal jár.

Az első két kormányciklus után eltűnik az a szempont, hogy a törvényeink szakszerűek és/vagy az érintettek által legitimizáltak legyenek. Éppen ezért hullott vissza a hazai közbeszéd az V. innováció kultúrájából a IV. innováció kultúrájába.

A FIDESZ nevezetű szűk ideológus érdekcsoport felépítette politikai marketing eszközökkel azt a képet, hogy a magyarok kirekesztettek az országban. Kiszolgáltatottak vagyunk olyan csoportoknak, akik etnikai alapon el akarnak pusztítani bennünket, de amennyiben őket választjuk érdekképviseletül, akkor majd minden megoldódik.

Kormányra kerülve ezzel a meglehetősen rugalmas és üres mandátummal neki álltak egy IV. innováció korához szervesen illeszkedő "antidemokrácia" modell kiépítésének, ami nemzetközi botrányt váltott ki.

A hivatalos struktúrákon kívüli közszereplők, köztük a kulcsfontosságú szakértők és a megmaradt saját érdekképviseletek folyamatosan bírálják a kormányt e miatt.

 A jóléti társadalom modell egyértelműen és intézményesülten integrálni akarja kirekesztetteket. Éppen ezért ezek a társadalmak komoly részvételi demokrácia teljesítményt mutatnak fel.

Az előző, a IV. innováció logikáját követő rendszerek megkísérlik felszámolni a részvételi demokrácia intézményesült terepeit. Az ideológus érdekcsoportok munkáját zavarják az érintettek, a jószolgálati érdekképviseletek és a szakértők kommunikációi.

Éppen ezért kulcsfontosságú a társadalmi kontroll intézményekhez való viszonyunk újragondolása.

 A hivatalos struktúrákon kívüli közszereplők, köztük a kulcsfontosságú szakértők és a megmaradt saját érdekképviseletek folyamatosan bírálják a kormányt e miatt.

 A jóléti társadalom modell egyértelműen és intézményesülten integrálni akarja kirekesztetteket. Éppen ezért ezek a társadalmak komoly részvételi demokrácia teljesítményt mutatnak fel.

Az előző, a IV. innováció logikáját követő rendszerek megkísérlik felszámolni a részvételi demokrácia intézményesült terepeit. Az ideológus érdekcsoportok munkáját zavarják az érintettek, a jószolgálati érdekképviseletek és a szakértők kommunikációi.

Éppen ezért kulcsfontosságú a társadalmi kontroll intézményekhez való viszonyunk újragondolása.

Ha hagyjuk elbukni, vagy akár csak kiüresedni ezeket,akkor ezzel szabad utat adunk a fasisztoid vagy kommunista ábrándokat kergető csoportok ámokfutásának.

A FIDESZ ámokfutása utáni korban vissza kell térnünk majd ahhoz a kérdéshez, "hogy alkothatjuk-e közösen a rólunk szóló játékszabályokat?" mondom másképp: "Részt vehetünk-e a saját sorsunk alakításában?" mondom másképp: Érzékenyek lehetünk-e arra, hogy minél kevesebb érdeksérelemmel járó döntéseket hozzunk, megalkothatjuk-e azt közéletet, a társadalmi tervezésnek azokat a fórumait, ahol alkudni tudunk a játékszabályokról.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr562852160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása