Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

Mi a radikális korrupció ellenesség?

2009.07.10. 11:07 :: Saman

Mielőtt a korrupció ellenesség radikális tartományait szeretnénk bejárni definiáljuk, hogy miféle korrupció ellen kívánunk javaslatokat megfogalmazni.

Sokat írtam már arról, hogy hazai politkai szocilaizációs erőtér egyik központi kérdéséről van szó. Mivel mi kultárálisan szélsőséges mértékben toleránsak vagyunk a korrucióval, így frontális támadás az, amikor pl. Gyurcsány Ferenc  szélsőségesen idealista politikusként arról beszél az embereknek, hogy soha ne blicceljenek a BKV-n. Az ebben a radikális, hogy önmagában a pérádikációt elegendőnek tartja a nemzeti szintű kultúraváltás bekövetkezéséhez. Ugyanis ezen kívül semmit nem tett ezen a fronton. Ha összegyűjtjük visont azokat a kormányzati lépéseket, amelyek széles tömegek leszakadásához, azaz a piacról vagy az állami redisztribúcióból való újabb kireksztéséhez vezettek, akkor viszont nagyon hosszú listát látunk.  

A hétköznapi korrupcióval az a baj, hogy a kultúráls beállítódás rettenetesen egybeesik mostani napi gyakorlattal.

Ludas Matyi történetében megélünk egy olyan esetet, ahol a helyi patrióta egyszerűen ellopja a piaci áruként értelmezett jószágot.

Ez a mai APEH gyakorlatban elkezdődött. A saját cégemnél beinkasszóztak teljesen jogalap nélkül 50.000 Ft-ot, majd némi utána járás után persze visszaadják, de az APEH- ben dolgozó tolvajok állítólag ilyenkor már megkapják a jutalékukat, vagy ezzel az illegális redisztribúcióval teljesítik a havi árbevételi követelményt.

Már önmagában az állami újraelosztás mértéke rablás. A Kádár-rendszer bérszinvonala alatt élünk, ha a netto bért nézzük, de több mint fele a nyugati fizetéseknek a hazai bérköltség. A rendszerváltás jóléti társadalom ígéretét ellopta az állam. Amennyiben közeledtünk a centrumországok bérszinvonalához, abból a kereső ember nem érezhet semmit.

Na ezzel az állammal szemben adócsalók az emberek szélsőséges mértékben.

Ennek a problémakörnek a kezelése csak hosszú távon lehetséges. Az olyan időszakokban, ahol csökken a reáljövedelem, nem lehet azt kérni ebben a viszonyban, hogy egyenek kevesebbet az emberek, mert az állam beláthatóbban szeretné behajtani az adókat és az állami - félállami szolgáltatások árbevételét.

Különösen nem lehet ilyet kérni azoktól, akik bevétele kevesebb, sokkal kevesebb mint az élelelem és a közszolgáltatások ára. Ha tömegesen csúszik bele egy társadalmi réteg a szegénységi kultúrába, akkor nem az a kor, alkalmas a hétköznapi korrupció elleni küzdelemre.

Az emberek a civilgyilkos zsákmányszerző pártokrácia illegális forráselosztási korrupciójára haragsznak. Ez a politikai elit szélsőséges mértékben fosztja ki a közkasszát, és annyira elszemtelenedett, hogy közügyekben semmilyen előrelépést nem akar már felmutatni, csak a saját kasztjának a meggazdagodása vezérli. A magánérdekük korlátlan mértékben érvényesülhet a közérdekkel szemben.

Ez csak egy olyan álldemokráciában lehet kivitelezni, ahol a társadalmi kontroll intézményei csak kivétel erősíti a szabályt jellegel tudnak működni. Végül is nem igaz, hogy nincsen börtönben politikus... Zuschlág Jánost lecsukták. Az sem igaz, hogy például Tocsikot nem ítélte el bíróság. Kirakatjelleggel tudunk korrupció ellenes jelenségekről beszámolni, de itt már nem ügyekről van szó. A pártokrácia a társadalmi kontroll létét kérdőjelezi meg minden egyes bizottság létrehozásakor. Frontális támadást intézett a civil társadalom érdekképviseletei ellen és kipusztította a polgárok érdekeit megjelenítő állampolgári önszerveződések jelentős szervezeteit. Aki nem állt be FIDESZ vagy MSZP rabszolgálnak, aki nem adta fel a szabadságát, annak pusztulnia kellett!

Ez a háború a piramis csúcsán folyt le. A társadalom széles tömegei nem sokat érzékelnek ebből. Mit számít, hogy kinek küldenek meghívót valami utyuli-putyuli bizottságba? Mit számít, hogy ki küldi? Mit számít, hogy ki megy el és ki marad távol? Mit számít, hogy mit írnak erről az újságban?

Az hogy pártok enyire szélsőségesen ignorláják a mandátum képződési aktusokat csak úgy valósulhatott meg, ha a hazai sajtó teljes mellszélsességgel kiáll emellett a folyamat mellett. Nemsok olyan sajtó kampányt láthattunk, ahol a sajtó támogatja egy civil csoport érdekképviseleti harcát egy-egy procedurális kérdésben.

Teljesen reménytelen elérni, hogy a nyilvánosság figyelmét felhívjuk arra, hogy ha így és így folyik egy döntés előkészítési folyamat, akkor gyakorlatilag az érintettek és kulcsfontosságú szakértők nem veznek részt a döntés előkészítésben. Ha a sajtó továbbra is fenntartja, hogy nem működik együtt civilekkel ezekben a procedurális csatákban, akkor nemhogy kultúraváltást nem tudunk előkészíteni, de társadalom irányításának csúcsán sem fogunk soha semmilyen eredményt elérni. A blog születése óta arról írok, hogy miként fog majd a jövőben az eszkalálódó korrupció a jelenleginél szörnyűbb pusztítást okozni a társadalom szöveteiben. Sajnos ezek a jóslatok beteljesedtek.

Az előző választásokon feltűnt 2 új politikai erő, amely programájának központi eleme a korrupció kérdése.

A JOBBIK általában "kemény kéz" arculatot épített fel magának, börtönnel fenyegeti a korrupt politikusokat, de nem válaszol arra a kérdésre, hogy miként számolná fel a politikus bűnözést.

Az LMP konkrét korrupció ellenes javaslatokkal áll elő, azaz Brüszelben demonstrál a lobbiszabályok változása ellen és a kampányfinanszírozás rendbetétele felől kezdené el rende tenni a dolgokat.

Meggyőződésem, hogy ezek túl apró lépések, hatástalan lépések a korrupció terjedésének megállítására vagy annak radikális visszaszorítására. Kizártnak tartom, hogy a politikusok puszta önkorlátozásból változnának! Gyurcsány megpróbálta meggyőzni a parlamenti frakcióját, de soha semmilyen korrupció ellenes csomag nem ment keresztül az ő "társadalmi kontrolljukon". Nem szavazták meg. 

Vélhetően a FIDESZ is így jár majd.

Ez a politikai elit erre ápítette fel a szervezeti kultúráját. Csoda számba menne, ha le tudná ezt bontani.

Éppen ezért az új politikai erőknek általában a régi elit bűneit és működését kellene minősíteni nap mint nap, meg kellene tervezniük, hogy a nyilvánosság intézményeinek kiépítésével hogyan kezdik el a nulláról felépíteni azt a mítoszt, hogy a társadalmi kontroll, a társadalmi tervezés intézménye húzhat ki bennüket a csávából.

Nehéz terep, mert a hazai lakosság alapvetően alattvalói attütűdökkel szemléli a közéletet, azaz nem óhajt részt venni a társadalmi tervezésben. A sajtóban megjelenő hazai részvételi demokrácia gyakorlatok nem a civil oldalon keletkeznek, hanem gyakorlta a pártok HR tevékenységeként és politikai szocializációs tevékenységeként. 

Aból a szempontból is feltaláltuk a melegvizet, hogy ezesetben szót kérünk a polgárok számára a demokratkus közéletben. 

Nehezen értené meg egy külföldi ebben mi volna a hű de radikális!

Sajnos az új pártokon nem látszik, hogy gondolkodnának egy új közéleti kommunikációs modellben. Márpedig ha ők sem, akkor ki fogja kikényszeríteni a 20 éve vágyott demokráciát? 

Az a radikális helyzet, hogy a demokrácia érvényesüléséhez meg kell küzdeni a demokrácia érvényesüléséért minden apró kis fronton. A régi pártokrácia nem akar demokráciát és felszámolta annak alapjait, nem közeledtünk a jóléti társadalom felé és nem látunk magunk körül szabad piacot. Az új erőktől várhatjuk, hogy véghezviszik a rendszerváltás kori álmot, azaz olyan közállapotokat teremtenek, amelyben demorácia van, a gazdaságfejlesztés a szabad piacot és a jóléti társadalom modellt követi.

A kirekesztés rendszerét építette ki a rendszerváltás utáni politikai elit.

Mindezt úgy tudta kivitelezni, hogy az állampolgári önszerveződések világát megnyomorította.

Éppen ezért én az új pártok helyében összekötném ezt ezt a 3 témát.

Elkoboznám a pártokrácia magánvagyonát azokban az esetekben, ahol korrupcióra derül fény, magyarul államosítanám a házaikat, és elosztanám azok között az állampolgári önszerveződések között, akik eddíg szélsőségesen forráshiányos körülmények között működtek.

Cserébe azt kérném a civilektől, hogy vegyenek részt a társadalmi tervezés gyakorlatok megerősítésében. Működjenek közre egy olyan demokrácia kiépítésében, amelyben valóban részt vehetünk a saját sorsunk alakításában.

Szólj hozzá!

Közösségi HR Társadalmi tervezési folyamatok támogatása. Munkaerőpiaci reintegrációs projektek előkészítése Részvételi Demokrácia Hálózat civilmandatum@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr331238035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása