Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

A tudás alapú társadalom és a nemzeti kultúrális alapok

2009.02.16. 17:51 :: Saman

Végiggondoltam, hogy a Globe - Hoffsted kutatásban 61 országban bevizsgált szempontok miként alapozhatják meg egy-egy társadalomban a tudás alapú gazdasági - kultúrális váltást.

1. A sikerorientált angolszász világ országai (UK, USA, Ausztrália, Kanada) meglehetősen a 400-150 - 50 évvel ezelőtti gyarmatosítási hálózatok kereskedelmi csatornáiból élnek.

Ehhez alapvetően szervezési készségek kellenek, ahol az állam és a magánvállalkozó szektor képes elsőbbséget szerezni és megvédeni ezeket a pozíciókat, akár háborúkkal is.

Ehhez ez egymással együttműködő hálózatiság kell, ami a mai napig adott. Fegyelem és nagyrendszerek, amik a modernizáció szolgálatában állnak. A demokratikus politikai rendszerek is ilyen hatékonyságelvű intézményrendszerek.

Ezeknek a kultúráknak meglehetősen erős az a gazdaságfejlesztő mechanizmusa, hogy a polgároknál és az állmatól független intézményeknél (gazdaság, egyetemek, NGOk) elég pénz van ahhoz, hogy akár a tudásra is költsenek. Vagy uram bocsá befolyásolják a kormányzati politikát.

Az USA-ban működik az az ösztársadalmi tudásmegosztási rendszer, ami kötelezővé teszi, hogy az újításra váró dolgokat hozzák nyilvánosságra. Emiatt hamar bekerül a köztudatba bárkinek az újítási javaslata.

Ez a nyilvánosságra és a szerzői jogok polgári tiszteletére alapozott fejlődés világa.

3. Skandináv bizonytalanság kerülő kollektivista rendszerek

A skandináv kultúrák közül péládul a svéd, elképesztően bizonytalanság kerülő, mondjuk a mi elképesztően bizonytalanság tűrő kultúránkhoz képest.

Ha egy svéd és egy tenyeres talpas magyar együtt nyaralanak, akkor a svédek napi ötször kiakadnak emiatt.

Csak hogy érzékeltessem, hogy min, jó tudni, hogy náluk pl. nincsen a boltban pénztáros. Mindenki elvesz egy leolvasót a kosárkájához, majd amennyit a leolvasó ír, annyit kifizet a becsületkasszának tűmő kasszánál.

Annyira érdekes egy kultúra, hogy a hónapok helyett pl. a heteket használják. Előre tudják, hogy mit fognak csinálni a 37. héten. A mi "majd lesz valahogy" kultúránkhoz képest hihetlenül tisztelik a megállapodásokat.

Nálunk azért nehézkes egy civil szervezetben időpontot egyeztetni a családokkal, mert a közeljövő már be van táblázva, a távoli jövőbe, meg úgyse látunk bele.

Egy német - magyar cserekapcsolatnál figyeltük ezt meg, hogy a német csoport 5 hónappal előtte pontos listát ad az ide érkező gyerkekről, mi meg 2 héttel előtte se tudunk olyan listát adni, ami 20%-fölötti változást ne produkálna!

Érdekes, hogy ezekben az országokban az állam nem hezitál állami pénzen segíteni bizonyos piacok forprofit vagy nonprofit vállalkozásait. A Svédek pl. állami ügynökségeken keresztül értékesítik a zenélni tudó embereik kapacitásait. Nálunk azért tart látszólagos távolságot az állam a szabad piacoktól, mert ha lenne ilyen, akkor a politikusok sógornői elözönlenék a rádiót!

Több skandináv országban, ha egy nonprofit humánszolgáltatást fogasztanak a polgárok, ez automatikusan jelenti azt, hogy pár éven belül az állam finanszírozni fogja, mert piaci hiánypótló szerepet tölt be.

3. A Japán Ringi

Ez a kollektivista és férfias, konstelláció, amiben az intézéményesség személyes síkja megjelenik. Mindenki belső motivációból akarja jól csinálni a dolgát. Ezt hívtak énintézménynek némi képzavarral.

A japánok sosem akarják eltörölni a kultúrális értékeiket. Az ottani feudalizmusban nagyon erősen megmaradt a korábbi világkép, és az ottani modernizáció szintén nagyon erősen támaszkodik a korábbi mentalitásra.

A világ kultúrái közül a japánok értik a leginkább, hogy mi az a tudásintenzív szervezet.

Mivel erről már írtam és fogok még elmélkedni erről a jövőben, így ezt most nem részletezem tovább.

4. Kistigrisek

A kistigrisek sikeresen ragadtak meg vissza a zéróhoz helyzeteket.

Taivan például egész generációkat iskolázott be a mikroelektronika gyártásáról szóló iskolákba. Oda is települt minden ilyesmi.

Hazánkban, amikor 20.000 roma munkahelyet jelentő ágazati koncepciót tettünk le a munkaügyi tárca asztalára, akkor természetesen a kutyát se érdeklete, hogy nyilvánvaló a piaci rés, kitűnők az ország adottságai, és a társadalmi hasznosság se kutya.

5. Kína

Kínában úgy tűnik, hogy a szabad piac fogalmába nem értik bele a szabad rablást.

Az egész világ (értsd USA) 10 éve azon fáradozik, hogy jajj de jó lesz ha Kína szabad kereskedelmi övezetté válik, de annak ellenére, hogy a vállalkozás szabadsága megjelent Kínában, ez inkább azt jelenti, hogy Kína exportőrré vált és nem nagyon költi fogyasztásra a bevételeit.

Költi-e tudásintenzív fejlesztésekre, vagy piaci rések megszerzésére? Nagyon is!

Hazánkban a semmiért odaadtuk a piacainkat és semmiféle tudásintenzív fejlesztés nem kezdődik el.

Mindenki be van gubózva, és már csak azt kommunikálja, hogy nem beszélek senkivel, márpedig ami nem komminikáció igényes, abból nem lesz tudásintenzív, mert nem tud kialakulni megfelelő bizalmi háttér!

 

6. EU

Az EU-nak ott a Liszaboni Egyezmény fehér vagy talán lila füstje.

Asszondja, hogy legyenek szivesek a tagállamok / nemzetállamok 70% fölötti, azaz teljes foglalkoztatottságot csinálni az információs társadalom és a tudátársadalom erősítésével.

Na ez az, ami nem egyformán megy az egyes nemzetgazdaságoknak. Nálunk pl. elég csehül áll ez a kérdés...

Az elmúlt másfél évben, ha felszólalt valaki ebben a témában a sajtó nyilvánossága előtt, akkor azonnal írtam neki vagy annak a sajtószerkesztőségnek, aki a műsort csinálta. Lényegében mindenki látja, hogy egyedül nem igen fogjuk tudni megmozdítani ezt a kérdést.

A kultúra épp attól kultúra, hogy egymástól függetlenül ugyan úgy működik a másik emberben is. Éppen ezért nagyon nehéz a kultúraváltást elindítani.

Márpedig asszem már már hétköznapi beszédtémává válik, hogy el kellene már kezdeni.

A politikusok időnként felfestenek olyan képet, amely érinti ezt a kérdést.

Orbán polgári magyarország képe ilyen. Csakhogy a civilgyilkos természete sokkal erősebb a FIDESZ-nek, mint ez a változási szándék. Éppen ezért a polgári magyarország helyett a polgárok nélküli magyarország kora kezdődött el a FIDESZ kormányzattal egyidőben és a mai napig ez a meghatározó paradigma az uralkodó, annak ellenére, hogy a kormány lecserélődött.

Gyurcsány "kultúraváltás kell, és az oktatás tartalmi reformáját kell mielőbb megoldani" hazugságpolitikája is ilyen. Semmit, de semmit nem csinálnak ezen a területen.

Márpedig a tudás alapú társadalom és gazdaság az vagy erős államot és/vagy erős, ezügyben használható nemzeti kultúrális alapokat feltételez.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr54946909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luszi8 2009.02.18. 01:52:07

Szia Saman,

Ismét én. A végén még párbeszéd lesz ebből....))))):

Akkor kezdjük. Egyrészről mit hallunk? A központi költségvetésben a két nagy alrendszer viszi a legtöbb pénzt (oktatás, kultúra + eü, szocpol, nyugdíj), és a redisztribúció (újraelosztás) a költségvetésben eléri a 60%-os szintet is. Álláspontom szerint ennél jóval magasabb, akár 80%-os is lehet (más nézetek szerint a költségvetés maga az újraelosztás...).
És persze imádja ezt az éppen kormányzó párt(ok) fúrni, faragni, és persze elmondható, hogy mind a két nagy alrendszer alapvetően forráshiányos, de - éppen ezért is - pazarló is egyben. Természetesen ez csak látszólagos ellentét.
Közben meg hallgatjuk, hogy milyen jó lenne, ha az emberek, okosak, intelligensek, elkötelezettek stb. lennének, továbbá minden segítség nélkül leélnék az életüket (és csak kicsit cinikusan jegyzem meg: remélik, hogy még az aktuális öregségi nyugdíjkorhatár betöltése előtt feldobjuk a bocskort, mi adófizetők).

Nos, igen.

Akkor talán végig kellene gondolni azt, hogy
1) a közösségnek feladata a társadalom minden tagjának alternatívát nyújtani a különböző társadalmi élethelyzetekben.
Ezért minden épeszű közösség alapvető eszméje kell legyen és éppen ezért
2) törekednie kell a teljes foglalkoztatásra, amely azt jelenti, hogy minden munkaképes korú polgárnak munkát kell biztosítani. Itt ragozhatjuk a dolgokat, de egészséges psziché hosszú távon nagyon ritkán viseli el sérülés nélkül a tartós munkanélküliséget.
3) Mindehhez nem kellene más csak egy koncepció, amely azt mondja (mondaná) meg, hogy kicsiny országunk a következő 25-50 évben milyen csapásirányon halad gazdaságilag, és ebből kifolyólag
4) mely gazdasági ágakban fogják foglalkoztatni (és milyen arányban) a magyar munkaképes korú lakosság nagy arányát. (Na, ez már feladat...) Így az oktatás csapásiránya is adott lenne, mind a gyerekek, mind a felnőttképzés tekintetében.
5) Végül, de nem utolsó sorban, mint tudjuk, az oktatás ill. az oktatási rendszer alkalmas arra egyedül jelenleg a fejlett ipari országokban arra, hogy a társadalmi különbségeket csökkentse.
6) Tehát az oktatás valós feladata a társadalmi különbségek minél nagyobb arányú lecsökkentése, amely - minden bizonnyal -ahhoz vezet, hogy emberek nagyszámban végeznek el iskolákat és szereznek végzettsége(ke)t (nem felsőfokú végzettség a minden!!!!), amelynek segítségével a társadalmi, gazdasági változásokhoz is rugalmasabban fognak alkalmazkodni.

Végül, de nem utolsó sorban már a 90-es évek közepén a munkanélküli, alacsony iskolázottságú cigány nők számára tudtunk volna ezres nagyságrendben biztosítani munkát, de maga a Munkaügyi Központ tette lehetetlenné az egészet, noha csak ez a program - ameddig működött - 2%-kal javította meg a munkanélküliségi rátát a Dél-Alföldön.

Luszi8 2009.02.18. 02:40:35

Szeretnék még hozzászólni a tudásalapú társadalmakkal és nemzeti sajátosságokkal kapcsolatos mondandódra.

1) Sikerorientált angolszász rendszer. Két nagy hátrányát látom, az egyik politikai: a Westminster-modell (egyszerűség kedvéért "kétpárt-rendszer") alkalmazása ott bevált, nálunk soha sem lesz megfelelő. Ez politikai síkon "vág alá" ennek a rendszernek, a másik társadalmi.
Ha megnézed az angolszász országok társadalmi rendszerét, gyakorta éri az a vád, hogy a not-forproft (nonprofit) rendszer társadalma leképezi az állam társadalmát, tehát Mari néni a társadalomban betöltött pozícióját nem haladhatja meg a 3. szektorban (third sector - nonprofit szféra). Ez viszont egyáltalán nem tűnik hasznosnak és rugalmasnak.

2) Skandináv rendszerek: igen, nagyon jó, csak éppen - a már leírt forráshiányos ÉS pazarló - magyar rendszer alkalmatlan ennek a gondolatvilágnak a befogadására.

3) Japán nagyon sokat áldoz erre a hagyományra, és valóban beágyazta azt a mai, modern gazdasági rendszerébe, így nem nyújt kiemelkedő teljesítményt az oktatás általában, a gazdasági és foglalkoztatási válságok közepette az elbizonytalanodás olyan társadalmi pszichés nyomást fejt ki, amely pl. vezető öngyilkossági stisztikákhoz vezet stb. Végül, de nem utolsó sorban ebben a társadalomban a nők helyzete még kiszolgáltatottabb, mert a hagyományok kötelezik a nőket, és elvárják az ebből következő társadalmi szerepeket is, de a nők elvárásainak - esetleges - változásaira nem figyelhet. Ha kicsit belenézel, akkor ezt tapasztalod az uralkodó család esetében: a trónörökös fiú nem született meg, csak egy lány, az is nagy nehézségek árán, melynek következtében a hercegnő többször is öngyilkosságot követett el (nem tudta teljesíteni a társadalmi elvárásokat, de a nyomás nagy volt...)

4) Kína: Kína ennél többet tesz: a gazdasági fejlődés javait szűkebb társadalmi körben osztja szét döntően, elárasztja a világot a rossz minőségű, olcsó árukkal, melynek következtében számos országban, de Magyarországon is tönkrement pl. a textilipar, vagy bőripar, ahol tömegesen szűntek meg magyar munkahelyek, és nagyon fontos, hogy "exportálja" a forradalmat és antidemokráciát, és beavatkozik agresszívan más országok életébe.
Végül, de nem utolsó sorban pl. a találmányok és szabadalmak területén teljesen és totálisan jogtipróan és tiszteletlenül működik: a technológiákat egyszerűen ellopja: megvesz egy termék prototípusát, majd gyártani kezdi engedély és a védjegy vagy szabadalom oltalma ellenére.

5) EU: számomra az EU olyan, mint a Csillagok háborúja c. filmben a bolygóközi szenátus, miután Palpatin szenátor felszólalt: csak kiabálnak és "kaparnak" maguknak. Még emlékeztet a 300-as évek Rómájára is: mindenki a magáét hajtja, de azt nagyon, közben meg a világ ott van a kapuk alatt. Fel kellene ébredni...

baku 2009.02.18. 12:17:19

Vigyázzatok, ha így folytatjátok még visszaszokok ide...!
süti beállítások módosítása