A héjszerkezetű személyiségmodell és a szerves kapcsolódás a kommunikációban
A modell lényegében arra a feltevésre épül, hogy az emberi kommunikáció a bizalom fejlődésével párhuzamosan egymástól elkülönülő rendszerekké formálódik. A modell a szerves fejlődés törvényszerűségeit írja le az emberi kommunikációban, azt állítja tehát, az egyes kommunikációs elemek egymást kiegészítő komplementer párokként kötődhetnek egymáshoz, így képesek újratermelni egy adott kommunikációs dinamikát.
A rendszer fogalma az emberi kommunikációs viszonyokra is értelmezhetők: rendszer az, ami környezetétől elhatárolható működési sajátosságokkal bír.
Léteznek egyszerű rendszerek, ahol áttekinthető számú alrendszer áttekinthető működési sajátosságával le tudjuk modellezni a rendszer működését. Vannak azonban bonyolult rendszerek, jelenleg az emberi kultúra számára az élő sejt működése ilyen, hogy képesek vagyunk számos elemét leírni – értelmezni, de bizonyosan nem teljes a sejtek működéséről alkotott képünk, hiszen nem tudunk reprodukálni – életre kelteni a sejtet.
A szerves összefüggések így egymáshoz kapcsolódó módon feltételezik egymás ilyen módon való működését, (pl. egy sejt,) egy szervezet bonyolult módon ilyen „perpetum mobile módon” képes újratermelni saját környezetétől elhatárolható rendszerjellegzetességeit.
Az előbbi kommunikációs helyzet köré rakódik egy sor feltétel, például az, hogy azon a nyelven beszél az előadó, amin a hallgatóság őt érteni képes, ez a terminus technikusok világában azt jelenti, hogy egy adott szinten akkor adhatok elő, ha már ismerős, megmagyarázott – követhető fogalmakat használok.
Azzal, ahogyan magyarázom, azzal teremtem meg a feltételeit annak, hogy értsék a másik oldalon, ehhez elegendő időt töltöttünk a fogalmaink rendszerezett elsajátításával, így azonos tudásszintet - nyelvi környezetet feltételezünk ahhoz, hogy itt ennek a hallgatóságnak ez az előadás elhangozzék.
Eszerint egy adott kommunikáció feltételez egy sor feltételt, ugyanakkor ezt meg is teremti, újratermeli, ugyan úgy működteti.
A modell mégsem egyetlen nagy rendszerként tekint az emberi kommunikációra, amely szervesen összefügg és újratermeli önmagát, hanem rendszerek fejlődéséről beszél.
Hogyan alakulnak ki emberi rendszerek az emberi kommunikációban?
Az elmélet alkotói héjszerkezetű személyiségmodellben gondolkodnak, tehát azt vallják, hogy az egyén külön viselkedésrepertoárral rendelkezik, amelynek jelen esetben három rétege van.
A külső réteg, nevezzük szerep énnek, vagy játékosan páncélnak, tartalmazza azokat a viselkedési elemeinket, amelyek a hagyományok által szabályozott viszonyokra vonatkoznak. Ezt a repertoárunkat használjuk ha éppen megismerkedünk valakivel, vagy nem releváns, hogy személyes viszonyba bocsátkozzunk a másik féllel. A postás elhozza a levelemet, átveszem és a viszonyunk erre a strófára jár, így újratermelődik. Mindketten tartjuk a szerepünket, úgy viselkedünk, ahogy ezt a hagyományok előírják.
Van egy belsőbb viselkedésrepertoárunk, amely azokra az esetekre vonatkozik, ahol nem a hagyományok határozzák meg a kommunikációt, hanem magunk szabadon alakíthatjuk a helyzetet.
Ha egy partin hosszú a megnyitó - túl sok a vendég és túl kevés a hidegtál, eldönthetjük, hogy tartjuk magunkat a „rendes vendég” viselkedésrepertoárhoz, vagy beszállunk egy versengésbe, ahol igyekszünk minél jobb pozíciót elfoglalni, érvényesítjük érdekeinket és megfelelő ételadagot megszerezzük.
A versengésben feladjuk a hagyományok által szabályozott viselkedési mintákat és a verseny környezethez illeszkedő viselkedésmintákat alkalmazzuk (könyöklés, furakodás, mosolyvicsorgás stb.) Ezt a versengéskor hazsnált érdek vezérelt repertoárt hívják a szerzők állarcnak vagy reál énnek.
Ezt a viselkedésrepertoárunkat is feladjuk, az olyan helyzetekben, ahol magas bizalmi helyzetben nem adekvált a másik fél legyőzése, domináns pozíciók elfogadása, hanem a bizalom fenntartása érdekében azt adom, ami vagyok, őszinte tiszta kommunikációt folytatok. Takargatni való nélkül, "meztelenül" adommagam, igyekszem pontosan azt láttatni, ami van, beleértve az érzelmeket, bármit ami meghatározója a viszonynak. Ez a viselkedésrepertoárt ideál énnek vagy bőrnek hívják. Nyílván a mély bizalom az alapja annak, hogy a hagyományok és az érdekek helyett egymás spontán megtapasztalása válljon egy kapcsolat vagy egy közösség lényegi meghatározó kommunikációs repertoárjává.
Beveztés: A bizalom lineáris skálája, kommunikációs alapfogalmak, feszültség és fejlődés, rendszerelméleti alapfogalmak,
I. szint: a KÁOSZ szintű kommunikáció dinamikája
II. szint: a SZEREP szintű kommunikáció dinamikája
III. szint: a JÁTSZMA szintű kommunikáció dinamikája
IV: szint: a HUMANISZTIKUS vagy KOMMUNIKÁCIÓS szint dinamikája
V: szint: a TRANSZPERSZONÁLIS élmény dinamikája
Kommentek