Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

Tud-e a kígyó biciklizni? IX.

2008.05.07. 18:17 :: Saman

Az andragógia előretörése a tudásszerzésben

Azt, amit az oktatásba be kellene vinni és az ahogyan azt be kellene vinni az ugyan az a dolog. Egy tréner – tanácsadó ha összeül egy csoporttal nem a tananyagot viszi be, nem autoriter módon előadja, hogy ezt és ezt így és így kell csinálni, hanem kereteket ad ahhoz, hogy mindezt a résztvevők a saját tapasztalati körükből összerakják.

Az egyik matek tanár ismerősöm – talán a Pál Tamás - mesélt egy esetet, ahol egy angol idős pedagógus kollega prezentációt tartott a facilitatív matematika oktatásból, megkérdezte, hogy melyik a két legjobb osztály a második évfolyamon, majd a másik kettő közül választott, kiszúrta a leg gyengébb képességű osztályt, a kollegák sápadoztak, hogy tuti a beégés. Az angol professzor tolmáccsal, természetesen – tehát tessék felezni az időt – feltette e kérdéseit, egyre többen bevonódtak elkezdtek kattogni az agyak és a kicsengetési előtti percekben a diákok feltalálták a másodfokú egyenletet. Nyílván ehhez másfajta beállítódás, másfajta tanárképzés és erős sajátélmény háttér kell, hogy valaki másokban zajló folyamatokra (érdeklődés, logikus építkezés, részvételi hajlandóság, alkotói öröm) órát, tantervet – tanmenetet tudjon építeni, de a  dolog megtanulható és működtethető.

Vannak persze helyzetek, amelyeket nem lehet e szerint a módszertani paradigma szerint átvarázsolni, kénytelenek vagyunk a hagyományos struktúrában oktatni. A kérdés az, hogy megtehetjük-e, hogy el sem mozdulunk a facilitatív módszerek felé és hagyjuk, hogy az időnként lefolytatott PISA vizsgálatok egyre alacsonyabb színvonalat mutassanak ki, ami azt jelentheti, hogy 10 – 20 – 30 év múlva, máshol lehet jól képzett, szorgalmas, értelmes, önálló, kreatív munkaerőt találni és nem itt.

Az andragógiai (felnőttképzési) szemlélet abból indul ki, hogy a jelenlévők rendelkeznek némi tapasztalati körrel a területen, kompetensek. Ez nem azt jelenti, hogy mindenki kompetensebb mint a csoportvezető, de nem biztos, hogy mindenben a csoportvezető a legkompetensebb. Lehet, hogy korban és élettapasztalatban a gyerekek elmaradnak a tanár mögött, de kitudja mit láttak a spektrumon, mit olvasnak, mit láttak a szüleik munkahelyén, mi a hobbijuk …

A munkafolyamotok négy fázisban foglalhatók össze:
A problémák feltárása, a helyzetkép felvázolása,
a tapasztalatok összesítése

 
Pedagógiai
Andragógia

A tanuló szerepe

insrtukciók követése, Passzív befogadás, infromációnyerés, kevés a felelősség a tanulási folyamatért,

Tapasztalaton alapuló elképzeléseket ajánl meg, interdependens aktív részvétel a tanulási folyamatért.

A tanulás motívációja

Külső motívációk: a környezet kényszerít (család, vallás, tradíciók)

A tanulók nem látják az azonnali hasznát

Belülről jön, a tanuló azonnal hasznosítani tudja

A tartalom megválasztása

A tanár által irányított, a atanulónak kicsi, vagy semmilyen választása nincs

A tanuló magánéleti vagy munkahelyi gondjainak megolására irányul

A módszer megválasztása

Tényeket infromációkat ad át

Tudást – tapasztalatokat oszt meg, erre épít

Szólj hozzá!

Közösségi HR Társadalmi tervezési folyamatok támogatása. Munkaerőpiaci reintegrációs projektek előkészítése Részvételi Demokrácia Hálózat civilmandatum@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr2434268

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása