Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

Tud-e a kígyó biciklizni? VIII.

2008.05.04. 11:14 :: Saman

Nekirugaszkodunk aztán semmi (? Csak reformot ne! veszély)

Az utóbbi harminc évben a magyar közoktatás annyi reformfolyamaton ment keresztül, hogy már teljesen hozzászokott ahhoz, hogy valaki jön és javaslatokat tesz arra vonatkozólag, hogy mi hogyan kellene tenni ahhoz, hogy jobban menjen a szekér. A mostani kormányzat az új törvénytervezet vitájánál, már pillanatok alatt előadta módosítási javaslatait és már zajlik is az újabb, legújabb, mégújabb extrafedáksári szerkezetváltás előkészítése. Hatodikig tanító néni, 6+4+4-es új iskolaszerkezet, nyelvtanulós 0. hegyek, naponta tesi óra …

Ha én miniszter lennék és úgy tekinthetnék az iskolarendszer problémáira mint arra a kínálatra, amire nekem pártállásomnak megfelelően ki kell választanom azokat, amelyekkel foglalkoznom illene, akkor nem biztos, hogy így nyúlnék a témához. Gyökeres szerkezeti reformok voltak már az elmúlt 12 évben, éppen az a baj, hogy sok is van belőlük, az is látszik, hogy ezek a szerkezet átalakítási reformok tartalmilag nem módosítanak a diákokat egyre jobban túlterhelő egyre durvábban szelektív, egyre inkább a felvételinek és nem az életvilágnak megfelelni kívánó tanórákon. Az újabb szerkezetátalakítási javaslat megint elhallgatja azt a kérdést, hogy mitől állhat át a tanító és a tanár a jelenleginél készségfejlesztőbb módszertant alkalmazó oktatási kultúrára.

A javaslatok nagyon hasonlítanak a kelet európai értelmiség világmegváltó hőzöngéseire, amely legismertebb megnyilvánulásai a „Csapoljuk le az Aral tót”, vagy „Építsünk külszíni fejtésre aplapozott erőművet Gyöngyös mellett” típusú projektekre. A dolog lényege, hogy nemigen léteznek demokratikus kontrollok, sőt szakmai kontrollok sincsenek, (vagy lehet figyelmen kívül hagyni őket) a parlament el dönti, és szeptembertől kezdődik a végrehajtás. Pont. Nincsenek hatástanulmányok „úgyis tudom mi a hatás!”, minek az.

Az Aral tó azóta sivatagként funkcionál, a gyöngyösi erőműnél meg felépítettünk közpénzből egy városkát, egy erőművet, aztán kiderült hogy nincs is ott szén. Nem baj kifizettük. Az oktatási rendszerben ugyan úgy megfizetjük az árát a hatalom ilyetén karizmatikus kilengéseinek és egyenlőre ugyan úgy lehetetlen a felelősségrevonás mint a szocialista diktatúra idején volt. Nem tankkal hanem gőzmozdonnyal de ugyan úgy átgázol rajtunk egy hatalmi gépezet.

Amikor az Antal kormány hasonlóan a mostanihoz előállt az első rendszerváltás utáni oktatási törvény koncepcióval, diákszervezetként azt olvastuk, hogy diákjogok: ..semmi. Akkoriban épen én voltam az ODU elnöke, föltettük hát a kérdést az illetékes minisztériumi szerveknek, hogy hol vannak a diákjogok?! Hárman háromfélét válaszoltak. Az egyikük férfiasan bevallotta, hogy kifelejtették, a másikuk azt mondta, hogy nem lesznek diákjogok mert ez a törvény az egyházi iskolákra is vonatkozni fog és ott minek ilyen, a harmadik azt mondta, hogy az egyetértési jog a szocializmusból származó baromság ezért nem lehet ezt így leírni a törvényben. A dolog még több „érdekes” momentumot tartalmazott, de kellően felbőszítette a szakszervezeteket és szakmai szervezetek – civil szervezeteket, hogy elementáris erővel vessék be magukat a törvényelőkészítő munkába.

Ez lehet erőforrás, Népszabadság olvasói rovatának vezércikkjét majd minden nap ez a téma adja. Mindenkit megmozgatott ez a kormányzati vehemencia, be lehetne fogni ezeket a szeleket a vitorlába, mert olyan változást kell elérni az oktatásban, aminek sikere a tanárokon múlik. Nem lehet nem bevonni őket a döntéselőkészítésbe mert el fogják szabotálni a végrehajtást.

A mostani kormányzat megtehetné, hogy lemondana a szeptemberben bevezetjük őrült álomról és széles körű társadalmi vita menetrendjével állna elő, azaz megkérdezni (facilitatív hozzáállás!), hogy mik a fő problémák, mik a szükségletek, mik a jövőképek, mit lehet ebből közös jövőképnek elfogadni, és ezt vetné papírra törvénykoncepcióként.

Szólj hozzá! · 1 trackback

Közösségi HR Társadalmi tervezési folyamatok támogatása. Munkaerőpiaci reintegrációs projektek előkészítése Részvételi Demokrácia Hálózat civilmandatum@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr3434262

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása