Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

Tud-e a kígyó biciklizni? VI.

2008.04.29. 11:09 :: Saman

A Pál Tamás-féle Igazlátó Nap elterjedése kapcsán megfogalmazódott tapasztalatok

A rendszerváltást megelőző időszakban folyt egy átfogó ifjúságkutatási program, melyben egy igen neves társaság (Kéri László, Csepeli György, Solt Otília, Stumpf István, Pál Tamás) vizsgálták az ifjúság helyzetét különböző aspektusokból. Az alapos és átfogó vizsgálatnak számos meglepő eredménye született. Amit a sajtó leginkább felkapott, az az a feltételezés volt, hogy pillanatokon belül nyugdíjba fog menni a kádár-rendszer, ugyanis akiket 57-58 között fiatalon kineveztek gyárigazgatónak – tanszékvezetőnek – püspöknek – főszerkesztőnek stb. azok ím elérték a nyugdíjkorhatárt és a hosszú ideig lefojtott vezetői mobilitás lehetővé válik, vajon mely generációk foglalnak vezetői posztokat ebben a helyzetben?

Egy másik fontos aspektusa a vizsgálatnak, hogy az iskola világában a problémák kimondását szankcionáljuk, ezzel alattvalói viselkedésre neveljük a következő generációkat.

A probléma orvoslására Pál Tamás ki is dolgozott egy probléma feltáró eljárást, amely védett közegben segít feltárni az iskolai problémákat, mintát nyújtva az iskolapolgároknak arra, hogy miként lehet egy jól előkészített interpellációval elindítani egy probléma megoldását. A rendszerváltás körül kialakult ifjúsági mozgalmak – pedagógus és tréner szervezetek egy része a szerző folyamatos támogatásával kb. 450 Igazlátó Napot csináltak főként iskolákban, de kipróbálták a módszert több felsőoktatási intézményben, sőt közmeghallgatás előkészítésére is alkalmazták kisvárosban.

A módszer lényege, hogy a problémafeltáró folyamat megszervezésére koordinátor csoport alakul, megalkotja a folyamat szabályzatát, kérdésgyűjtő lapokon kérdéseket tehetnek fel az iskolapolgárok, ahol meg kell jelölniük a kérdés címzettjét és egy képviselő jelöltet, aki az ügyet képviselni fogja. Elkezdődik egy egyeztető folyamat, melynek eredményeképpen eldől, hogy mely képviselők mely kérdései kapnak szót a fórumon, meghívják a címzetteket és az adott időkeretben (képviselő ideje például 3perc, címzett ideje 5 perc), megvitatják a helyzetet és igyekeznek megállapodást kötni a továbbiakról.

A tányérpörgető vándorcirkusz

Mivel a módszer meglehetősen bonyolult, kizárólag pedagógus továbbképzéseken – diákvezetőképzéseken terjedhetett. A módszert elsajátító egy-két személy bevont egy 8-10 fős csoport és a 50-100 fős alkalmazotti csoportból néhány szimpatizáns csatlakozott  még a folyamat támogatóihoz. A rendszerváltás után soha nem látott civil szervezeti aktivitás burjánzott az országban. Az Igazlátó Nap és más civil technikák tudatos elterjesztésével féltucat szervezet foglalkozott. Az ODU (Országos Diák Unió), összefogta azokat a helyi diákszervezeteket, ahol ez az érdekképviseleti kultúra komolyan megtelepedhetett, az EDÖK (Egyesület a Diákönkormányzatokért) képezte azokat a segítőket, akik tapasztalt diákvezetőként befektettek annyit önfejlődésükbe, hogy másokat is képezni tudjanak a közösségszervezés ezen módszereire.

Ezt a fajta social planning project szervezési metódust Pál Tamás gyakran hasonlította a kínai tányérpörgető akrobaták tevékenységéhez. A pálca, amin a tányér a levegőbe emelkedik, az a koordinátor mag, aki megszervezi a fórum kereteit. A tányér a fórum maga, és a tányérpörgető zsondlőrök pedig azok a képzők, akik a koordinátorokat képzéseken vagy helyileg támogatni tudják. Ahhoz, hogy állandó bázisa legyen e kultúrának, egyrészt meg kellett oldani, hogy az akcióban résztvevő – tapasztalatot szerzett koordinátorok, képviselők maradjanak a közéletben, létrejöttek olyan szervezetek, akik igyekeztek tagságukban tartani ezeket a diákokat – pedagógusokat és folyamatosan újabb és újabb módszertani képzésekkel fejleszteni őket.

E demokráciatechnológia projektszerű lefutása miatt előfordul, hogy leül a dolog és minden visszakerül a régi kerékvágásba, ha helyileg – regionálisan – országosan nincs kerete annak, hogy legalább a csapatok egy része együtt maradjon. Ahhoz, hogy a diák úgy érezze, hogy polgár az iskolában, szükség van a részvételére az iskolaközösség működéséhez, nem elegendő, hogy időnként van egy jól megszervezett fórum, ennél többre van szükség.

Ennek személyi feltételei még nem terjedtek el kellő mértékben az oktatási rendszerben.

Szólj hozzá!

Címkék: média oktatás politika civil társadalom demokrácia közösségfejlesztés ifjúsági szervezetek

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr59434253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása