Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

Tud-e a kígyó biciklizni? V.

2008.04.27. 10:07 :: Saman

Az Igazlátó Nap és a minőségbiztosítási modell összehasonlítása
 
Ez a modernizációs kísérlet felvet néhány kérdést, ami értékelési szempontot adhat egyéb modernizációs folyamatok tapasztalatainak feldolgozásához. Érdemes volna összehasonlítani a minőségbiztosítás comeniuszi formáját ezzel a modernizációval.
 
 

Értékelési szempontok

 

Igazlátó Nap

 
Comeniusz

Igények feltérképezése

Problémalista – kérdések felvetése

Kérdőíves vizsgálatok – partnerelégedettség mérése

Feszültségkeltő hatás

A diákok konkrét ügyek mentén számonkérik a tanárokat

Általános hangulatról adatok mindenhonnan (diákok, szülők, partnerek)

Nincs piedesztára állítva senki

Célkitűzések – fejlesztési területek meghatározása

Konkrét problémák mentén

Átfogó stratégiai kérdések és konkrét ügyek

Vezetés részvétele

Nem nyeri meg a vezetést (ritka kivételtől eltekintve)

A vezetés támogatásáról szól a folyamat

Illeszkedés a hierarchizált viszonyokhoz

Nem illeszkedik, az alullévők kontrollálják a folyamatot

Illeszkedik, a pedagógusok kontrollja alatt zajló önértékelési folyamatról van szó

Kormányzati támogatás

Nem támogatja a kormányzat, csupa önkéntes munka (önkéntes trénerek – önkéntes diákok – pedagógusok)

Rövid ideig támogatja a kormányzat, fizetett tanácsadók és önkéntes pedagógusok együttműködése

Ellenállás a folyamattal szemben

Nagy ellenállás, érdek és értékkonfliktusok merülnek fel

Nagy ellenállás, értékkonfliktusok merülnek fel

Miben módosítja az iskolai szervezeti kultúrát

Mintát mutat a demokratikus működésre – problémamegoldásra

(komoly politikai szocializációs eredmény)

Mintát mutat szolgáltatói működésre (figyeljünk a célcsoportunk igényeire, mérjük fel azt, és adjuk neki azt amit elvár tőlünk)

Milyen hozadéka – eredménye keletkezik a folyamatnak

 A problémalistában megjelenő ügyek közeledhetnek a megoldás felé, ha folyamatosan felmérjük, hogy mik ezek, egyre kevesebb probléma lesz.

Az iskola definiálja önmagát, mik az értékei, céljai, feltérképezi a környezetét, értékeli – fejleszti a működését.

Hosszútávu továbbéléshez mi kellene

Anyagi és szakmai támogatása a folyamatnak

Anyagi és szakmai támogatása a folyamatnak

 
A két modell összehasonlításából levonható az a tanulság, hogy hatékonyabb egy fejlesztési folyamat, ha kormányzati támogatással garantált a modell végigvitele, talán hosszabb távon eredménye lehet ha az iskolavezetés és a tantestület megerősítésére törekszik, de mindkét folyamat kudarcra van ítélve ha nem ér el szemléletváltást és nincsenek erőforrások ahhoz, hogy a módosítási javaslatok feldolgozása - megvalósulása szerves részesévé váljon az iskolának.
 
Jó lenne, ha a mindenkori kormányzat, önkormányzati oktatásirányítás, iskolavezetés értékén kezelné ezeket a fejlesztési programokat és igyekezne megőrizni, ezek eredményeit. Erőforrásként támaszkodni ezekre a tapasztalatokra, azokra a személyekre akik az iskolai kommunikáció fejlesztésén dolgoznak. Sajnos elmondható, hogy ezek a programok amolyan első fecskék, amelyeknek jó esélye van arra, hogy megfázzanak és elpusztuljanak. De felmerül kérdés, hogy van-e jó sok pénzünk arra, hogy újra és újra kormányról kormányra előröl és előröl kezdjük, van-e jó sok időnk még hatszor nekirugaszkodni mire látszik valami változás. Ha egyértelmű, hogy ebbe az irányba kell fejlődnie az oktatásnak, ha egyértelmű hogy súlyos lemaradásban vagyunk a centrumországok oktatási kultúrájához képest, nem kellene minden fronton ebbe az irányba terelni az iskolákat?
 
A PISA vizsgálati eredményét jóval megelőzően a 70-es években részt vettünk már egy nemzetközi összehasonlító kutatásban Varga Károly vezetésével, ahol az derült ki, hogy a magyar oktatási rendszer szocializációs hatásaként a diákokat inkább a kudarcfélő attitűdökkel ruházza fel, mintsem a sikerorientált attitűdöket erősítené. E negatív rangsorban az elsők között szerepeltünk, csak a szomszédos Románia állt előttünk egy lépcsőfokkal. A szocializmusban az ilyen jellegű visszacsatolások nem feltétlenül találtak értő fülekre a hatalom részéről, így a szűk szakmai berkektől eltekintve még harminc évig simán lehetett azt szajkózni, hogy a mi oktatási rendszerünk mennyire fantasztikus. A mostani visszacsatolás olyan időpontban érkezett, ahol az iskolaszerkezet, a törvényi háttér már szervesen illeszkedhetne egy fogyasztói igényekhez igazodó oktatási rendszerhez de ennek személyi feltételei még nem terjedtek el kellő mértékben az oktatási rendszerben.

Szólj hozzá!

Közösségi HR Társadalmi tervezési folyamatok támogatása. Munkaerőpiaci reintegrációs projektek előkészítése Részvételi Demokrácia Hálózat civilmandatum@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr66434251

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása