Ez a modernizációs kísérlet felvet néhány kérdést, ami értékelési szempontot adhat egyéb modernizációs folyamatok tapasztalatainak feldolgozásához. Érdemes volna összehasonlítani a minőségbiztosítás comeniuszi formáját ezzel a modernizációval.
Értékelési szempontok | Igazlátó Nap | Comeniusz |
Igények feltérképezése | Problémalista – kérdések felvetése | Kérdőíves vizsgálatok – partnerelégedettség mérése |
Feszültségkeltő hatás | A diákok konkrét ügyek mentén számonkérik a tanárokat | Általános hangulatról adatok mindenhonnan (diákok, szülők, partnerek) Nincs piedesztára állítva senki |
Célkitűzések – fejlesztési területek meghatározása | Konkrét problémák mentén | Átfogó stratégiai kérdések és konkrét ügyek |
Vezetés részvétele | Nem nyeri meg a vezetést (ritka kivételtől eltekintve) | A vezetés támogatásáról szól a folyamat |
Illeszkedés a hierarchizált viszonyokhoz | Nem illeszkedik, az alullévők kontrollálják a folyamatot | Illeszkedik, a pedagógusok kontrollja alatt zajló önértékelési folyamatról van szó |
Kormányzati támogatás | Nem támogatja a kormányzat, csupa önkéntes munka (önkéntes trénerek – önkéntes diákok – pedagógusok) | Rövid ideig támogatja a kormányzat, fizetett tanácsadók és önkéntes pedagógusok együttműködése |
Ellenállás a folyamattal szemben | Nagy ellenállás, érdek és értékkonfliktusok merülnek fel | Nagy ellenállás, értékkonfliktusok merülnek fel |
Miben módosítja az iskolai szervezeti kultúrát | Mintát mutat a demokratikus működésre – problémamegoldásra (komoly politikai szocializációs eredmény) | Mintát mutat szolgáltatói működésre (figyeljünk a célcsoportunk igényeire, mérjük fel azt, és adjuk neki azt amit elvár tőlünk) |
Milyen hozadéka – eredménye keletkezik a folyamatnak | A problémalistában megjelenő ügyek közeledhetnek a megoldás felé, ha folyamatosan felmérjük, hogy mik ezek, egyre kevesebb probléma lesz. | Az iskola definiálja önmagát, mik az értékei, céljai, feltérképezi a környezetét, értékeli – fejleszti a működését. |
Hosszútávu továbbéléshez mi kellene | Anyagi és szakmai támogatása a folyamatnak | Anyagi és szakmai támogatása a folyamatnak |
Jó lenne, ha a mindenkori kormányzat, önkormányzati oktatásirányítás, iskolavezetés értékén kezelné ezeket a fejlesztési programokat és igyekezne megőrizni, ezek eredményeit. Erőforrásként támaszkodni ezekre a tapasztalatokra, azokra a személyekre akik az iskolai kommunikáció fejlesztésén dolgoznak. Sajnos elmondható, hogy ezek a programok amolyan első fecskék, amelyeknek jó esélye van arra, hogy megfázzanak és elpusztuljanak. De felmerül kérdés, hogy van-e jó sok pénzünk arra, hogy újra és újra kormányról kormányra előröl és előröl kezdjük, van-e jó sok időnk még hatszor nekirugaszkodni mire látszik valami változás. Ha egyértelmű, hogy ebbe az irányba kell fejlődnie az oktatásnak, ha egyértelmű hogy súlyos lemaradásban vagyunk a centrumországok oktatási kultúrájához képest, nem kellene minden fronton ebbe az irányba terelni az iskolákat?
A PISA vizsgálati eredményét jóval megelőzően a 70-es években részt vettünk már egy nemzetközi összehasonlító kutatásban Varga Károly vezetésével, ahol az derült ki, hogy a magyar oktatási rendszer szocializációs hatásaként a diákokat inkább a kudarcfélő attitűdökkel ruházza fel, mintsem a sikerorientált attitűdöket erősítené. E negatív rangsorban az elsők között szerepeltünk, csak a szomszédos Románia állt előttünk egy lépcsőfokkal. A szocializmusban az ilyen jellegű visszacsatolások nem feltétlenül találtak értő fülekre a hatalom részéről, így a szűk szakmai berkektől eltekintve még harminc évig simán lehetett azt szajkózni, hogy a mi oktatási rendszerünk mennyire fantasztikus. A mostani visszacsatolás olyan időpontban érkezett, ahol az iskolaszerkezet, a törvényi háttér már szervesen illeszkedhetne egy fogyasztói igényekhez igazodó oktatási rendszerhez de ennek személyi feltételei még nem terjedtek el kellő mértékben az oktatási rendszerben.
Kommentek