Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

Jedi lovag miniszterelnök és a klón hadseregek esete a digitális demokráciával

2007.10.04. 10:52 :: RDH

A tisztasági csomag előtérbe tolja a hazai demokrácia sajátos kelet európai báját, amely lényege, hogy a karizmatikus rögtönzéseknek sokszor nagyobb jelentőssége van, mint a megszerveződött érdekcsoportok által kifejtett hatásoknak.

A hatalom gyakorlás menetel előre a megszokott irányba, két ciklussal ezelőtt például minden esély megvolt rá, hogy a MIÉP másodszor bemasírozzon a parlamentbe, de volt egy lelkész, aki szóvá tette, hogy ne tessenek a református egyházat párt célokra felhasználni, mert nem helyes. Egy paraszt hajszálon múlott, de a MIÉP kiesett a parlamentből, azóta utcai akciózó mozgalomként élnek tovább utódjai.

Jónéhány esetben feltűnt, hogy magánszemélyek időnként a civil érdekképviseleteket maguk mögé utasítva hatékonyan mondanak nemet valamire. Már önmagában a fellépéskor nyilvánvaló, hogy az, aki véleményével szembe megy valamilyen csoporttal, egyértelműen Don Quijote De La Mancha helyzetből startol, mégis egy idejében megtett őszinte nyilatkozat hatásosnak bizonyul.

Terry Black a választási kampányban előállt azzal a fenyegetéssel, hogy ha a politikusok kampány témává teszik a meleg kérdéseket, akkor ő bizony nyilvánosságra hozza az érintett politikusok névsorát. Ez is egy hatásos civil kontrollnak bizonyult.

A demokrácia karikatúrájaként működő kormányzás bizony felerősíti a karizmatikus rögtönzéseket, hisz egy-egy magánszemély bármikor előállhat fergeteges javaslatokkal, vagy adott esetben sikeresen visszaverheti akár egy párt akciózását is. Topolánszky Ákosnak meg is ítéltem a Magyar Jedi 5. díjat. A nép nevében köszönjük, hogy kiáll az igazsággal, és megkérdőjelezi, hogy megfenyegetheti-e őt a sötét nagyúr Titkosszolgálati Miniszter!

A kérdés csak az, hogy kialakulnak-e olyan civil intézmények, akik automatikusan fellépnek, amikor súlyos érdeksérelem éri azt a társadalmi réteget, amelyet képviselnek. Kialakulnak-e független és ütőképes civil érdekképviseletek. Ameddig ez nincs, kiszolgáltatottak vagyunk. A mai sajtóban csodálkozik egy újságíró, hogy angliai magyar munkavállalókat kisegít az ottani szakszervezet, segéllyel, munka ajánlatokkal támogatnak egy károsult csoportot. Ez az, ami nálunk nincs! Intézményesült segítő szolgálatok, és önszerveződéseknek az önvédelemre képes összefogása. A rendszerváltás utáni politikai elit jól célzott boszorkány üldözésekkel úgy kiirtotta a pártoktól független civil kezdeményezéseket, hogy alig maradt egy-két „kivétel erősíti a szabályt” szervezet.

Néha a civil szervezetek is képesek ilyesmire, a Védegylet egyik vezetője összeszámolta, hogy 50 milliárd Forintnyi kontrollt gyakorolt az elmúlt pár évben. A Védegylet 4-5 fős stábja, és az 50-100 önkéntes, aki jószolgálati érdekképviseleti szerepbe helyezkedve megment ügyeket, nem pótolja a civil társadalmat mint olyat. Mindenütt helyi közösségeknek, és intézményesült szervezeteknek kellene sakkban tartani a helyi, és országos politikát, de nálunk fordítva van, a politika tartja sakkban azt a 20-200 db, - kiscsibe énerejével vetekedő - civil kezdeményezést, amelyiknek adott esetben megálljt kellene parancsolni hibás folyamatoknak.

Összességében óriási lemaradásban vagyunk az ütőképes civil érdekképviseletek területén. A politikusok nem szeretik, ha kicsi és jelentéktelen szervezetek belekotyognak a munkájukba, így hát nekiláttak szisztematikusan kiirtani a civil önszerveződéseket, különösen ha azok az érdekképviseletre nevelés, vagy a közbeszéd technikai elősegítése területén tevékenykedtek.

Ma már hol van az Iskolapolgár Közéleti Alapítvány, az Országos Diák Unió, az Egyesület a Diákönkormányzatokért, a Mikroműhely Egyesület, a Patronáló Óvó Közösségi Háló és még sorolhatnám. Két éve javasoltam ezeknek a szervezeteknek, hogy ha eszünk lenne, rendeznénk egy tisztességes temetést magunknak, és egy csecsemő koporsóban igazán elégethetnék az Igazlátó Nap, Prizmajáték, Civitas vitakörös társadalmi vitaanyagok, és számtalan élettervezési, csoportmunka módszerekről, mentorképzésről, erőszakmentes kommunikációról írott tréning módszertani könyvünket, hogy demonstráljuk, elhalt állapotunkat! A molotov koktélos elmúl egy év, talán megérteti a hazai közvéleménnyel, hogy szükség van a helyi közösségi összefogásokat támogató altruista tudásmegosztásra fókuszáló bázis-demokratikus hálózatokra.

Tegnap véletlenül összefutottam egy civil szervezet elnökével, aki a Zushlag témához a következő sztorit fűzte. Egy alkalommal bevonták egy döntéshozó bizottságba, ahol percek alatt kiderült, hogy csak díszköcsög szerepet szánnak a civileknek. Az 5 tagú bizottságból egyedül ő volt civil, a bizottság párt által delegált elnöke vitt magával két állcivilt, delegáltak egy minisztériumi embert, és az elnöknek duplán számított a szavazata. Ezek után a különböző szobákba beültetett bizottságokhoz behoztak egy listát, amelyen három oszlopba gyűjtötték a pályázókat: Feltétlenül támogatjuk (1.), ezek közül lehet válogatni (2.), és volt a „Mit képzelnek ezek?” (3.) kategória, ezzel a fejléccel! Ahhoz, hogy a középső oszlopban nehogy eltévelyedjenek, ahhoz kellett ez az ötszörösen túlbiztosított szavazati túlhatalom.

A civilek - kontra pártpolitikusok rendszeresen rendeznek olyan boksz meccseket, ahol a civilek kezét lábát először gondosan összekötözik. Ennek hatására, azaz állampolgári érzetünk, hogy minden lényeges és lényegtelen kérdés ugyanúgy Központi(osított) Bizottságokban dől el, mint a Kádár rendszerben. A különbség csak az, hogy ott nem engedték, hogy a hatalom gyakorlók a magán érdekeiket a közérdek elé tolják, míg ma a politikai elitben ennek nem szab gátat szinte semmi. (csak az alkotmány.) Minél feltűnőbben bizonygatják, hogy tiszta, demokratikus döntés született, annál gyanúsabb a dolog. Emlékezzünk csak vissza Zuschlag és Halász János 2001-es közös nyilatkozatára, ahol azt bizonygatták, hogy a civileknek kiosztott ingatlanok elosztási elve, tisztán a társadalmi hasznosságok versenye volt, és biztosan üres vádaskodás, hogy a többségében pártok nyúlták le a szétosztott ingatlanokat.

Az „EU csatlakozás első két éve” című konferencián elhangzott egy MEH megrendelésre készült Sonda Ipsos felmérés, amely arról kérdezte az embereket, hogy tudják-e, hogy az NFT II ideje alatt jobb lesz az életük. Az emberek 1%-a mondta azt, hogy konkrétan tudja, valamivel több mint a fele mondta, hogy nem tudja konkrétan, de reméli, és kevesebb mint a fele nem is reméli.

A Weiszenberger kazettán egy brókert láthatunk, amint garantálja, hogy az ő közreműködésével abba az 1%-ba lehet kerülni, akik biztosan tudhatják, hogy nekik jobb lesz az elkövetkezőkben. A garancia az, hogy ismeri a döntéshozókat, tudja, hogy azok irányíthatóak, jól szervezettek, jól ismeri a procedúrát, a határidőket, és egy közepesen jó programot sikerre tud futtatni, ha kifizetik a 20-25%-os jutalékát, aminek 10%-a a saját pályázatírói jutaléka, a 90%-pedig a rendszer szürke eminenciásai jutaléka.

A pártok nagyüzemi működésébe beleláthattunk ezen a trükkös tükrön keresztül készített felvétel erejéig. Itt látszik, hogy ára van annak, hogy nincsen semmilyen civil kontroll, mert a rendszert működtető szereplők, már ennyire magabiztosan mutogatják a korrupció mechanizmusait.

Ebben a helyzetben van egy olyan miniszterelnökünk, akit nem az MSZP vezérlő platformja tett be az elnöki székbe, hanem amolyan mérleg nyelveként, ő egyensúlyoz a különböző irányzatok között. Ő volt az egyetlen, aki megfogalmazott valamilyen víziót arról, hogy mi is ma a baloldaliság, így hát megtették királynak. Törököt fogtak! Többször beintett ugyanis a király; vagy követik az utasításait, vagy mondjanak egy új királyt! Most is ez a helyzet! Gyurcsány egy szentelt vizes bödönnel a kezében a farkas falka bárányosításáról, báránnyá szenteléséről beszél, mire a farkasok egytől egyig egymásnak ugranak…
Valóban szükség lenne egy gyökeresen más modernizációs politikára, mert a Zuschlág – Halász paktumra nem lehet országot építeni. A civil csibék mellé infra lámpát kellene tenni és nem jeges vízzel locsolgatni őket. Programot kellene alkotnunk arra, hogy miként hagyjuk élni őket, és mi garantálhatja azt, hogy egyszer majd harci kakasként meg fogják tudni védeni az övéiket.

A 7 pontnak egyetlen értelmes eleme van, az pedig a 8. A ki nem mondott program arról, hogy: ki kell építeni a demokrácia civil felét is. A politikusok bármikor törvény hegyeket fognak kreálni arról, hogy ők bizony a ma született báránynál is ártatlanabbak, sőt erre itt a garancia 542., de ettől nem éled fel a tudományos discurzus, nem hallatszik a nép hangja, az újságos pavilonok több hazug és manipulatív sajtóorgánumot árulnak, mint az ország valódi helyzetéről értekező platformot.

Hamár itt az EU-s fejlesztési lehetőség, amely helyi problémákra helyi megoldásokat akar, hamár a humán infrastruktúra fejlesztés kiemelt területe ezeknek a fejlesztéseknek, hamár a Liszaboni stratégia a teljes foglalkoztatottság tudástársadalom stratégiáját várja a kormánytól és nem egy aszfaltország-Kína 2 kiépítését, hamár a fenntartható fejlődés, a részvételi demokrácia hiánya napi fájdalmunkká válik, exponenciálisan növekvő gyakorisággal, akkor fogjuk fel végre: a civil szervezetek a hazai modernizáció leggyengébb láncszeme, ami limitálja a fejlődésünket!

A 7 pontból logikusan következik a 8., sőt megkockáztatom, hogy a 8. nélkül a 7 pont éppen olyan üres porhintés, mint amit a Zuschlag ügy mentén a tisztesség mindenkori szobrát minden magyar politikusnak című nyilatkozat háború, amivel a nem létező renoméjukat igyekeznek kozmetikázni az EU pénzosztó mogulok. Hónapos hullára kölni?

Fel kellene fogni, hogy a digitális korban átláthatóvá válnak a dolgok. Minden fenn van a neten, vagy ami nincs azt 5 perc vagy 2 nap alatt fel lehet tenni. A rendszerezett információ elemeit utólag is össze lehet rakni. Ha fel nem gyújtják az államapparátus papírjait és gépeit, akkor az, amit takargatnak, az idő kérdése, hogy mikor fog kilátszani! Ilyen pont ugyan nem szerepel a 7 pont között, de szerepel a természeti törvények listáján!

A cikk szabadon átvehető más internetes oldalak számára ingyenesen, amennyiben a szerkesztőtől engedélyt kérnek rá:

Katona Csaba
Állás/pont/ Lakossági Kör

7 komment

Címkék: politika mszp gyurcsány ferenc zuschlag botrány topolánszky ákos tisztasági csomag

Közösségi HR Társadalmi tervezési folyamatok támogatása. Munkaerőpiaci reintegrációs projektek előkészítése Részvételi Demokrácia Hálózat civilmandatum@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr70185498

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gwen 2007.10.04. 18:41:25

Hol volt, hol nem volt... Úgy tíz évvel ezelőtt politológus hallgatóként gyakornokként dolgoztam a Parlamentben, többek között annál a bizottágnál is, ahol az emlegetett Halász és elhíresült Zuschlag politikusaink vitték a prímet. Ez még az NCA előtti időkben volt, mikor a civilek működési költségeit a fenti parlamenti bizottság osztotta szét.
A döntéselőkészítés legjellemzőbb mondata:
"Én adok ennek, ha te adsz annak..."
Az én általam vezetgetett - diákokat képző - civil szervezet pályázata is bent volt, de nem tartottam etikusnak, hogy erre a figyelmet felhívjam, ezért ebbe az adok-kapokba nem kerültünk bele, sőt nem jutott nekünk ingatlan sem, csak pár éven belül a végkimerülés.
Hitemet vesztett apolitikus politológusként, csalódottan bőgtem végig a döntés napján a hazavezető utat, s tettem fel - teszem fel azóta is a kérdést:
"Miért legyek tisztességes? Kiterítenek úgyis.
Miért ne legyek tisztességes? Kiterítenek úgyis"...

Pályázatíróként is dolgozom most, s a dilemma ugyanígy fennáll. Nekem is kínálták már fel, hogy megvehetem a pályázatom. Nem tettem, már formailag sem fogadták be.
Persze bizonyítani nem tudom, nem is akarom.
A tisztesség határait nem léptem át, de a politika-média hálózatba örök vesztes harcosként sincs erőm belépni.

Viszont neked Csaba, sok sikert kívánok. Kell, hogy legyen, aki még szót emel.

arvisura · turoczi.blog.hu 2007.10.04. 21:34:14

A legnagyobb nemzetrombolás 1989 után az íratlan etika, erkölcs lerombolásában van. Ehhez társul a megcsúfolt jogrendünk és igazságszolgáltatásunk, a korrupció minden szinten (már-már a látszatra se figyelnek, mert itt egy párt létezik: a szabadrablók / módszerváltók -csak más más név alatt).
A nemzet megroppantásában nagy szerepet vállal a média.
A civileknek osztogatott milliók mögött a milliárdok kisíbolása zavartalanul folyik.
Meg kellene vakarni a tényleges "független" civil szervezeteket, vagy etnikai szerveződéseket. Nem egy mögött pártpolitikai mozgatók állnak.Na ezeket a felülről a civilek nyakűára ültetett "regionális ifjúsági központok" meg a fejtágító - pályázati koordinációs, moderágtorképző, meg a fene tudja milyen eu bunkóságokra elherdált milliárdokat tényleg lehetne jobb célokra fordítani.
De vannak aggályaim még jócskán. Katona Csabáéknak nem lesz sima út.

mikka 2007.10.05. 01:17:09

tisztelt szerzo,es latogatok.

ma magyarorszagon nem lehet,es lehet nem is erdemes harcolni az erkolcsos es etikus politizalasert.
azt gondolom szepen lassan el lehet felejteni hogy itt bekesen tudunk rendezni valamit.
es itt ismetelnem kell magam,lehet nem is erdemes bekes rendezessel probalkozni.
nem azok fognak ugyan valtozast eloidezni akik tojasokat vagy utcakoveket dobalnak,de fontos szerepuk van a dologban.
a melyben lassan de biztosan forrasponthoz kozelit a homerseklet.
nem tartom kizartnak a negyedik magyar koztarsasag es egy uj alkotmany megszuleteset.
sokan elmennek fabry sandor 2006 ban megirt velemenye mellett,ami megemliti hogy a mult lezarasara folszolito emberek egyetlen egy celt tartanak a szemuk elott.
a felelosok eltunteteset es mai poziciojuk megerositeset.
nem hiszem el hogy le tudjuk zarni a kommunista diktatura ugyet a felelosok megnevezese nelkul.
nem is tehetjuk hiszen ha erkolcsrol es etikus politizalasrol beszelunk akkor nincs helye olyan embereknek a parlamentben akik tevolegesen hozzajarultak a kommunista diktatura fenntartasahoz es magyarorszag szovjet megszallasahoz.
en megertem hogy az orszag fele szimpatizal a szocialista ex kommunistakkal es rajuk is fog szavazni.az en gondom az hogy eleve ott sem lehetne a szavazo cedulan a neve annak aki erintett volt,es nagyobb funkcioja volt mint egy egyszeru kommunista parttagnak, akikrol tudjuk ugye hogy nem feltetlenul onszantukbol leptek be a partba.
az ugynok listakat regen nyilvanossagra kellett volna hozni,es igen, palcat kellett volna torni azok folott akik fenntartottak es tamogattak a kommunista rendszert. a buntetesuk a kozugyektol valo eltiltas lett volna. ma ezek az emberek nagy szamban talalhatok a parlamentben es donteseket hoznak a regi beidegzodesek alapjan,sorsunkrol dontenek,a jovonkrol dontenek.
azert arra emlekeznunk kellene hogy 50 akarhany evig ezek az emberek egyetlen jo dontest nem tudtak hozni...ami magyarorszag es a magyar tarsadalom erdekeit szolgalta volna.
miert tudnanak ma???
gondoljunk bele, az eddigi miniszterelnokok kozul harom sulyosan erintett van..nem hiszem hogy a szocialista tabor nem kepes megtalalni azt a szemelyt aki erkolcsileg fedhetetlen,kikezdhetetlen,es nincs kommunista kotodese vagy multja.mert ameddig ilyen embert nem talal a szocialista part addig megbekeles nem lesz.nem is lehet,mert ha en 34 evesen ugy latom a helyzetet hogy hazaarulok es titkosugynokok lehetnek miniszterelnokok ma magyarorszagon,akkor nekem termeszetes jogom hogy tiltakozzak es lazadjak ez ellen. nem az a baj hogy szocialista egy miniszterelnok,a baj az ha nem tiszta.
se horn gyula, se medgyesi peter, se gyurcsany ferenc nem tiszta erkolcsileg.
ezert nem latom ertelmet annak hogy civil szervezetek egyaltalan szoba alljanak egy ilyen vezetessel.
nem lehet es nem is szabad.
majd ha feloszlattak a parlamentet,ha tenyleg lesz egy uj koztarsasag, egy uj kormany, fedhetetlen ,erkolcsos kepviselokkel, akkor lehet majd kontrollalni a dolgokat.lehet parbeszedet folytatni.
addig viszont nincs ertelme.
szukseg van eros civil kontrollra.
alapveto,letfontossagu dolog.
egy pelda a sok kozul arra hogy miert is nem mukodik civil kontroll ma magyarorszagon.
amig a szakszervezetek vezetoi ex kommunista funkcionariusok es az ex kommunista politikai vezetokkel kell harcolniuk a mi erdekeinkert addig sok jora ne szamitsunk...

sajnalom ha kicsit hosszura nyult a velemenyem,es nem is igazan atlathato de ma ejjel ez csak igy sikerult.

Részvételi Demokrácia · http://www.drh.hu 2007.10.05. 19:26:42

Kedves Mikka!

Sok dologban egyet kell, hogy értsek a hozzászólásoddal. Egy kicsit meglepett, hogy higgadt és nyugodt hangvételben azt írod, hogy ki kellene takarítani a közéletből, ezt a keleti hatalomgyakorlásra szocializálódott társaságot.
Amiben különbözik a véleményem, az az, hogy a jobb oldalon is ugyan ez helyzet. Ott is dalova írtották ki azokat a civil szervezeteket, amelyeknek az lánna a szerepük a demokráciában, hogy adott esetben kontroll alatt tartsanak bizonyos szakterületeket.
Az is a dolga a közösségiségeknek, hogy bizonyos területen az emberek egymás segítségére legyenek. A nagymamám például idős korában ode jutott, hogy megvakult, és levágták a lábát. Soha nem tudta rávenni magát arra, hogy áttérjen a liszt és cukormentes életmódra. Nekem egy olyan országkép álmom van, hogy minden faluban legyen cukorbeteg önsegítő csoport, ahol például hímezni összejárnak, és ha lelki támaszra van szükségük ahhoz, mondjuk egy életmód váltás körül, elfogy a lelkesedés, új recepteket kell megtanulni, új horizntokat kell megismerni a főzés területén.
Ehhez képest, 1998-ban a cukorbetegek egyesülete, a szívbetegek egyesülete, vagy mi közösségfejlesztők mentünk a levesbe.
Pusztán azért, hogy ne legyen elit rekrutációs utánpótlás, ezek a botcsinálta politikus urak úgy gondolták, hogy mindek ide civil szektor.
Nagyon örülnék annak, ha tényleg kizárnánk azokat 10- 20 évre a közéletből, akik a hatalmukat arra használták, hogy a demokrácia nehogy kialakuljon errefelé, de én azt gondolom, hogy ehhez a jelenlegi poltikai elitet kellene a közügyektől eltiltásra ítélni.
Jelzem, hogy azt tapasztalom, hogy emiatt a hozzállásom miatt 10 emberből 9 és fél le szokott komcsizni. Ez az ő karmájuk. Szerintem ez civil nézőpontből egy javaslata a "mi is a közérdek?" és "mit is kellene tenni?" ötleteléshez.
Az persze egy kontra érv, hogy ha a törpecivitársadalom vezetőiből verbuváódna egy pártra való csapat, akkor kezdhetnék méginkább, kezdő, tömegesen nem közéletképes botcsinálta politikusokkal. Bár inkább bíznék egy ilyenben, mint az MSZP - SZDSZ vagy FIDESZ nevezetű pártokban. Az MDF-ről nem tudom eldönteni, de róluk is tudnék sztorizni.

Baromméter 2007.11.26. 11:29:45

"se horn gyula, se medgyesi peter, se gyurcsany ferenc nem tiszta erkolcsileg.
ezert nem latom ertelmet annak hogy civil szervezetek egyaltalan szoba alljanak egy ilyen vezetessel."

Te akkor hogyan kepzeled el vegulis, hogy barmi is megvaltozzon korrupcio/a hatalommal valo visszaeles teren?

magwas · http://magwas.boldlygoingnowhere.org/ 2007.11.27. 17:14:20

Baromméter:

(A mondatba nyugodtan oda lehet írni Orbánt meg Szíjjártót is).

Nem szóba kell velük állni, mert felesleges. Kényszeríteni kell őket. Nem molotov-koktéllal, hanem aarhusi egyezménnyel, ombudsmannal, aláírásgyűjtéssel, népszavazással és bírósággal. Alulról kell átalakítani a közélet. Először a saját közösségeinkben.

Egyébként volt nemrégiben egy osztogatás, amiben nem a pártszempontok érvényesültek. A bringaút építési pályázat. A Mónika show rögtön fel volt háborodva, (abban nem vagyok biztos, de valami rémlik, hogy a parlamentben tette ezt!) hogy miért nem voltak a nyertesek között nagyobb arányban szocialista vezetésű települések. Azért, mert szakmai szempontok alapján ment az értékelés, csókolom! Persze beindult rögvest az alkudozás, hogy ki hányat delegáljon, de úgy néz ki egyelőre még legalább ott meg lehet védeni a szakmai szempontokat. Ez nyilván nem kis részben annak köszönhető, hogy a nagy magyar átlagtól eltérően mi jól szervezet civilek vagyunk.

A civil érdekképviselet hatékonyságát meg nagyon durván megköti az, hogy a civil szervezet nem csinálhat "agresszív" dolgokat (már olyanok is agresszív dolognak számítanak, hogy publikálunk egy dokumentumot, aminek tök nyilvánosnak kellene lennie, vagy felkérjük az aktivistáinkat, hogy írjanak bizonyos ügyekben e-maileket), mert rögtön csökken az érdekérvényesítő ereje. Vagy a vezetői úgy látják.

Saman · http://reszvetelidemokracia.blog.hu/ 2008.01.28. 09:45:09

A Halász - Zuschlag paktumot egy SZDSZ volt képviselő is említi egy cikkébenmint Hegyi Gyula - Halász paktum. Az egyik az MSZP ősgenerációja, a másik az MSZP bébigenerációja volt annak idején. Zuschlag a 20-as éveinek elején járt anno, Hegyi Gyula 59 éves.

Itt a bauer cikk:

www.nepszava.hu/default.asp?cCenter=OnlineCikk.asp&ArticleID=976682
süti beállítások módosítása