Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

Gyurcsány legújabb Münchausen mutatványa

2007.10.02. 10:30 :: RDH

Pár nappal a Zuschlag botrány kirobbanása után, a mai napon megismerhettük a korrupció elleni küzdelem javaslat csomagját.

Bevallom meglepően jó csomagnak tűnik első látásra, bár félő, hogy később Dugoics díjat leszünk kénytelenek kiosztani, nem lepődnék meg a két hónapon belül új vezetőt keresnének az önérzetükben megsértett MSZP-sek.

Tényleg a pártfinanszírozás felől bűzlik a hal. Ha a pártok állítólag nem jönnek ki a kampánypénzből, a kampány állítólag túl hosszú (a 2010-es mostani másfél éve kezdődött), ezért a Miniszter Elnök elegendő pénzt adna a pártoknak és szűkítené a kampányidőt.

Előrebocsátom, hogy ez a javaslat csomag nekem tetszik! De! Ez nem akadályoz meg abban, hogy máshová tegyem egy kicsit a hangsúlyt, és listába szedjem, hogy milyen fenntartásokkal illik kezelni ez a tisztasági csomagot.

Szerintem a politikai korrupció nem önmagában a pártok maffia tevékenysége, hanem a politikusoknak az a kéz kezet mos játéka, amelyben a biztonság kedvéért a magánvagyonukat minél gyorsabban, minél nagyobbra igyekeznek hizlalni. Persze az is jó kérdés, hogy honnan volt az MSZP-nek és a FIDESZ-nek 6-6 milliárd Ft-ja óriásplakát kampányra, de fontoljuk meg, hogy mi van, ha nem a közösbe gyűjtenek hanem a magán zsebekbe.

A párt ifjúsági szervezetek transzparens részei a pártfinanszírozásnak.

Kétségtelen, hogy a politika független civil társadalom háttérbe szorításában, talán a FIDESZ-nél is nagyobb szerepe volt a baloldali ifjúsági tömörüléseknek. A Horn kormány luf-ballon szerű hirtelen növekedése idején az MSZP-t meghatározó legnagyobb platformmá nőtte ki magát ez a hálózat, maga mögé utasítva sok progresszív erőt. Tevékenységük eredménye, hogy az új típusú társadalmi mozgalmak nagy része kipusztult, a hazai modernizáció megalapozásához ma sokkal rosszabb helyzetben vagyunk, mint 1989-1990-ben.

Ott, ahol szolgáltatások megalkotására képes civil önszerveződéseknek kellene várniuk az EU-s fejlesztési pénzeket, ott gyakorta nincs semmi és senki! 500 intézményesült szervezetnek kellett volna jelentkezni a HEFOP – EQUAL – ROP – LEADER foglalkoztatási fejlesztésekhez, de a civileknek ehhez se likvidforrása, se intézményesültsége nincs. A szolgáltató, és az érdekképviseleti szervezetek is tömegével hiányzanak a rendszerből!

A témához kapcsolodó társadalmi vitanyagunk.

Óriási szükség lenne olyan szervezetekre, amelyek ezekben a súlyos társadalmi kérdésekben artikulálnák az érintettek véleményét. (Feltéve, hogy a fáj valami, ezért ordítsunk és gyújtogassunk szervezeteket nem tekintem beszámítható civil érdekképviseleteknek!) Hatalmas reformok zajlanak, civil érdekképviseletek meg sehol.

A gyógyszerkassza körüli parázs vitát le lehetett úgy folytatni, hogy egyetlen sajtóorgánum sem kérdezte meg a betegszervezeteket és a munkaadók és a munkavállalók érdekképviseleteit. Más társadalmi vitákat is példaként felhozhatnék.

Tényleg nem jó, ha a bizottságokban egyedül vannak a pártokrácia emberei a köztisztviselőkkel, mert civil kontroll nélkül szervezés kérdése, hogy hogyan vonják be a néhány fős döntéshozó testületeket a mutyizásba. A Miniszter Elnök azt javasolta, hogy vonuljanak ki a pártkatonák a döntéshozatalból, sőt a rokonaikat is kitiltaná.

Ez a javaslat viszont alapvetően bűzlik. Ez az a javaslat, amivel áthúzná a 10 éve tartó civil ellenes politikai tisztogató munkájukat. Valóban jó lenne, ha pártokrácia visszavonulna ezekről a területekről, de ez olyan, mintha 1838-ban a nemesek puszta belátásból, a modernizáció iránti elhivatottsából kiosztották volna földjeiket a jobbágyoknak. Kizárt dolognak tartom, hogy ezt akár az MSZP mint szervezet, vagy akár a FIDESZ mint szervezet megtenné. Soha! Inkább a bányász béka feneke alá tömködik az országot, de ami jár nekik, az jár! Tavaly már nekilendült a miniszterelnök, hogy azok a köztisztviselői karok ne kapjanak 13. és 14. havi fizetést, akik 10 hónapot késnek a szerződéskötésekkel, botrányosan színvonaltalan a munkájuk, de a javaslat valahogy elakadt a tárcaközi egyeztetésen.

A költségtérítésük kifehérítése ügyében is azonnal létrejött az ötpárti bojkott! Gyurcsány kontra minden parlamenti képviselő, szervezetekbe tömörülve! (Képviselői tiszteletdíjak rendezése.)
Nem ötletre van itt szükség, hanem ezeknek a szervezeteknek az elkötelezettségére. A demokrácia, a döntéshozó szervezeteknek mandátumain múlik. A javaslat lehet szép, de hát ha nincs elfogadottsága, akkor… Erről ennyit!

Az is jó kérdés, hogy akkor ki döntene? A politika független civil szervezetek már régen éhen haltak, alig maradt néhány hírmondójuk! 1998-ban, amikor a FIDESZ bevezette ezt a: viszünk két pártlistát, és a maradék 5-10 % nyi forrást odaadjuk néhány nagy független civil szervezetnek, szépen megágyazott az EU-s pénzosztó folyamatoknak. Ezek után furcsa, hogy borítják a bilit, de hát lejárt az ő regnálásuk perelhetőségi ideje. Tetszettek volna rájuk szavazni, vagy utcai hőzöngésekkel lemondatni a kormányt, vagy szakértői kormánynak átadni a hatalmat, vagy legalább Gyurcsányt levenni az élről, vagy…!

Amikor a legnagyobb civilek által megpályázható forrásról az EQUAL programról döntöttek 2004-ben, szépen félre tolták a szakértők pontozásait és szervezetenként 2-400 milliós forrásokat elosztották a politikusi józan belátásuk és a FIDESZ – MSZP pártlisták szerint. Van olyan nyertes szervezet, amelyik mind az 5 pályázat elbíráló szakértőtől olyan alacsony pontszámot kapott, hogy 5 nem támogatandó értékelés tette egyértelművé az adott pályázat alkalmatlanságát. Ennek ellenére a pályázat nyert!

Ezek után higgyük el, hogy most aztán teret kapnak a szakmai szervezetek, a politikusok nem fogják folyton megerőszakolni ezeket a folyamatokat! Az NCA csupa képzésről és helyi demokrácia fejlesztésről szóló testületei úgy dobták ki a részvételi demokrácia programjainkat, hogy szép volt nézni! Százezer Ft-ot nyertünk a működési támogatáson! Ebből nem fog kijönni a könyvelőnk tiszteletdíja!

Maga az eddigi döntéshozatali procedúra arról szól, hogy elvileg megkérdezik a szakértőket (persze már ezek között többségben vannak a minisztériumokból jövő saját embereik), aztán pedig szépen figyelmen kívül hagyják ezeket.

Amikor a TÁRKI vizsgálta az EU pénzek adományozási – pénzosztási gyakorlatát, volt olyan 5 milliárdos projekt, amire azt mondta a kutatóknak az ESZA Kht., hogy elveszett a dokumentáció! Valóban radikális átláthatósági forradalomra lenne szükség, de hát a párt és a kormány apparátusoknak van hatalma betartani! A januártól megjelenő EU ellenőrök pedig sorra kérik majd vissza az 5 milliárdos bakikat. Becslésem szerint 50 milliárd Ft elsíbolt pénzről 10 perc alatt kiderítik majd, hogy nem az a szakmai tartalom van mögötte, amit ígértünk!

Ha át akarja tekinteni, hogy hol tartunk a foglalkoztatási intézmény rendszer kiépítésében olvass el a "e-tankönyv a munkahelyteretésről" című kéziratunkat.

Pártközeli civilek ne kapjanak közpénzt!

Nagy kérdés, hogy ezt technikailag hogyan is képzeli el! Egy olyan 10 év után, amikor kiírtották a szekértáborokon kívüli civileket, ki akarja rakni azokat a szolgáltatókat, aki 2004 óta próbálkoznak például munkahely teremtési humánszolgáltatásokkal. Valóban ki kellene válogatni a hamu közül a lencsét, az MTA például amikor egy kutatásban a hazai képessé tevő, azaz a mentor szolgálatokat vizsgálta, meglepően üres szakmai tartalommal bíró szolgáltatásokat talált. Legtöbbször a nevükben képessé tevő célokra szerveződő szolgálatok információ csokrokkal szolgálják ki az ügyfeleiket. Nagyon kevés a humáninfrastruktúrába befektetett pénz, de annak nagy részét vagy épületekre fordítják, vagy döntő mértékben a pártokhoz lojális szervetek jutnak forrásokhoz.

Valóban az a baj, hogy ha politikai lojalitásért cserébe lehetett közpénzhez jutni, vagy úgy, hogy ha visszaosztottak pénzeket a döntéshozóknak, az nem tisztességes verseny, nem azokat helyezi szolgáltatói pozícióba, akik a legrátermettebbek.

Ahhoz, hogy legyenek valódi független civil jelentkezők, ahhoz az NCA forrásait meg kellene tízszerezni, az NCA bizottságokból ki kellene ebrudalni a politikailag elkötelezett szervezeteket, és bele kellene kezdeni abba az átfogó közösségfejlesztési folyamatba, amely lényege, hogy ez emberek helyi fórumokon beszéljenek a helyi problémákról. Helyben kellene megfogalmazni, hogy milyen hiányzó szolgáltatásokat kellene megcsinálni az EU forrásokból.

Ehhez képest pártkatonákból álló EU-s tanácsadó szervezetek keresik azokat a helyi leendő pártkatonákat, akik elég barátságosak ahhoz, hogy EU-s fejlesztési pénzhez jussanak. A héten az Állampolgári Részvétel Hete keretében Mátészalkán beszélni akartunk a közösségfejlesztési – társadalmi tervezési módszerekről, a LEADER folyamat kapcsán. Sikerült a kistérségből nulla polgármestert felizgatnunk ezzel a témával! Egy se jött el! Se országosan, se helyi szinten nem hiszik el a politikusok, hogy a munkahelyteremtés egy integrációs teljesítmény. Ezek tudás-intenzív fejlesztések, amelyekhez szakértelemre is szükség van, nem elég jól kitölteni a papírokat, embereket kellene közös erőfeszítésre rábírni. Az EU-s forrásokat csak komoly szakmai tartalmak megléte esetén lehet úgy felhasználni, hogy beinduljon valamilyen fenntartható folyamat. (A tudástársadalom – információs társadalom témában töltse le a következő program kéziratát: Jövőműhely 1.1)

A foglalkoztatási humánszolgáltatások térnyerése helyett folyik a pártépítés és a politikus kaszt feltőkésítése! Ettől süllyed az ország!

Ennek az áldozata a hazai munkahelyteremtés körüli modernizáció. Örülnék neki, ha végbemenne a bejelentett változás, de ehhez a politikusok gyökeres változására lenne szükség. Ilyen önkorlátozásra eddig soha nem voltak képesek! Kénytelen vagyok a hazudozó Münchausen-hez hasonlítani javaslat sor alkotóit, hisz ebből a mocsárból hasonló technikával igyekeznek kiszabadulni!
Kétségtelen változás, hogy eddig ez fel sem merült! Kíváncsi vagyok, hogy van-e a parlamentben 10 olyan magyar képviselő, aki bármit is tesz ezeken a területen. Meglehetősen szkeptikus vagyok!

Megalkotják Európa legszigorúbb összeférhetetlenségi szabályát

Bevallom ebből egy szót sem értek. Az jut róla eszembe, hogy a dohányzással hogyan is vannak a képviselők. A hétvégi napló műsorban azt halottuk egy képviselőtől, hogy volt ez a számlás rendszer, de nem igen lehetett olyan albérletet találni, ahol adnak számlát, így aztán… Mutyi ország mutyi parlamentje! „Ki nem szólt csak bégetett, az kapott dicséretet! Ki oda sem ballagott, még jutalmat is kapott!”

Kialakult az a közhangulat, hogy bárcsak egy se menne oda! Navracsics Tibor meg is fedte a Miniszter elnököt, hogy rájátszik a politikus ellenes hangulatra.

1998-ban végig csináltunk egy országos társadalmi vitát a „Fiatalok első lakáshoz jutása” témában. 100 sajtó anyag tudósított a lakossági fórumainkról. Idén tavasszal a munkahelyteremtés témában csináltunk kampányt. 3 nyúlbogyónyi cikk jelent meg a nyomtatott sajtóban a kampányról. Csak az internetes oldalakon lehetett megjelenni a foglalkoztatási témával! Amikor megkérdeztem egy Népszabadságos újságírót, hogy mi ez a gyökeres változás, azt felelte, hogy az MTI jelentésekből nem lehetett tudni, hogy melyik táborhoz tartozunk. A zsebükben van az egész országos és helyi média! Ez egy álldemokrácia! Ezután ezen az álldemokrácián lesz egy újabb dísz: összeférhetetlenségi halandzsa törvény, ahol a politikusok, politikusokat ellenőriznek arról, hogy ki ölte meg a független intézmények kontroll mechanizmusait!

Vagyonosodási vizsgálat elrendelése fontos köztisztviselőknél, minisztériumi vezetőknél, képviselőknél.

A rendszerváltás óta Zuschlag az első, aki ellen komoly eljárás indul a közpénzek megdézsmálása miatt. A vagyonnyilatkozatokon minden évben jókat szoktunk kuncogni. Kíváncsian várom, hogy milyen vizsgálat indulna és milyen eredménnyel! Kíváncsi vagyok, hogy a vizsgálat nyomán hány képviselő települ át a Kanárira, hogy a svájci bankszámlájára alapozva életfogytig tartó szabadságra ítélve sajnáljanak bennünket.

Főállású képviselőség megteremtése 2010-től

Ezt a kérdést is 8 éve kerülgetik, mint macska a forró kását. Mivel a hazai közélet a rendszerváltás után nekiesett a civil discurzus felszámolásának, mert ezek a botcsinálta politikusok félnek a valódi versenytől, harmatgyenge a pártok elit rekrutációs bázisa. Ezért annak a javaslatnak sem örültek soha, hogy ne lehessenek egyszerre polgármesterek, ZRt felügyelő bizottsági tagok, Alapítványi kurátorok és parlamenti képviselők.

1 komment

Címkék: politika civil mszp fidesz gyurcsány ferenc orbán viktor baloldal fiatal baloldal nft hefop

Közösségi HR Társadalmi tervezési folyamatok támogatása. Munkaerőpiaci reintegrációs projektek előkészítése Részvételi Demokrácia Hálózat civilmandatum@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr62183174

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fool.fighter · http://foolfighter.blog.hu/ 2007.10.02. 13:07:26

Jonak tunik? Hat, ezt nagyon maskepp latom. (Errol most nem fejtek ki velemenyt, de a legutobbi posztom pont ennek ellenkezojerol szol.)

Nem is a likviditas a legnagyobb gond a civilekkel kapcsolatban, sem az infrastrukturalis keszenlet hianya. Elobbi azert nem, mert ugyan ami utofinanszirozasu palyazat, lehet kerni belole eloleget, amibol az onreszen alapulo lepesek elkezdhetoek. igy lehet haladni step-by-step.

Az infrastruktura nehezebb ügy, mert ugyan tobb helyen kotelezo bizonyos keszultseget mutatni, az meg a palyazati szakaszban kevesbe relevans. Igazabol erdekes akkor lesz, amikor az EU-palyazatokon megnyert penzeket utaljak, de az elso palyazati szakaszban nem igazan. Ha pedig vki eleg gyors es ugyes, akkor lepest is tud tartani ezzel.

Ez az egesz cucc tragedia es szemfenyvesztes, elterelendo Zuschlagrol a szot. A franciak mar regen elzavartak volna az ilyen kormanyt.
süti beállítások módosítása