Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

Elindul az oktatás átfogó reformja!

2007.09.30. 19:07 :: RDH

„Az iskola, a tudás és a kultúra ügye nemzeti sorskérdés - mondta Gyurcsány Ferenc kormányfő A közoktatás megújítása című konferencián kedden, Budapesten.

Az én személyes hivatásom, miután ennek a kormánynak van és lesz mozgástere, hogy egyetlen társadalompolitikai prioritást kell megjelölni: az iskolának és a kultúrának az ügyét - fogalmazott a miniszterelnök. Ez nem azt jelenti, hogy holnap 100 milliárdokat lehet betenni a rendszerbe, de azt igen, hogy a ciklus második felétől értelmes fejlesztési ügyekre és programokra, pedagógiára, módszertanra, szolgáltatás nyújtására fordítsanak forrásokat. Ebben van mozgástér - mondta.” (Metro.hu 2007 09.25. Gyurcsány: az iskola ügye nemzeti ügy)

Alaposan figyelemmel kell kísérnünk, hogy jelent-e bármiféle modernizációt a most elindítandó tevékenység. A rendszerváltás óta egyre csökkent az kormányzat érdeklődése az oktatás tartalmi megújítása iránt. Átszabták az iskolaszerkezetet, megváltozott az egyes iskolatípusok szerepe, de az oktatás egyre kevésbé tölt be kiegyenlítő, kiegyensúlyozó szerepet, egyre nyilvánvalóbb az iskola szelektív funkciója. Félő, hogy a társadalom kettészakadása, a szegény rétegek szegregációja már teljes valójában kifejlődött az iskola világa körül.

Azok a pedagógiai kísérletek, amelyek a hagyományos ismeretcentrikus modellt feladva komoly eredményeket értek el a képesség fejlesztés területén egyre mostohább körülmények között küzdenek a túlélésért. Hiába jöttek fejlesztési pénzek az EU csatlakozás után az élethosszig tartó tanulás megalapozása vagy a kulcskompetenciák fejlesztésére alapozó pedagógiák terjesztésére, a pályázati feltételek meghatározásánál gyakorlatilag kizárták azokat az iskolákat, amelyek eredményeket értek el ezen pedagógiai gyakorlatok alkalmazásában.

Az oktatási rendszerünk leszakadása előrevetíti, hogy milyen emberanyaggal vágunk neki a globális gazdasági versenynek 20 év múlva. Az iskola, a tudás és a kultúra valóban nemzeti sorskérdés, de sajnos a jelenlegi miniszter abban látja felemelkedés zálogát, hogy ha kastélyok felújítását oldanánk meg és semmiféle értelmes koncepciója nincs a humán infrastruktúra területén végrehajtandó változtatásokra.

Az iskolarendszer elve egy nehezen változó, a változásoknak könnyen ellenálló rendszer. Sok múlik azon, hogy a tartalmi megújuláshoz partnerekre talál-e a politika, mint megrendelő a pedagógusokban és a pedagógiai innovációkat közvetítő szakmai műhelyekben.

A Liszaboni stratégia a kormányokra bízza, hogy miként teremtik meg a teljes foglalkoztatottságot az információs társadalom és a tudástársadalom erősítésével. Ezek azok a dimenziók, amelyekben a csehekhez vagy a lengyelekhez képest is komoly lemaradásban vagyunk. A kérdés, hogy mikor eszmél rá a pártokrácia, hogy miközben ők bársonyszékekből kommunistázzák és fasisztázzák egymást, a világ megy tovább. A mellékelt részletes tanulmányban a rendszerváltás utáni iskolarendszer néhány elbukott reformkezdeményezésének tanulságát igyekszem bemutatni azzal a kérdéssel, hogy képesek vagyunk-e a kor színvonalának megfelelő iskola megteremtésére.

Az eddigi választ talán csípőből tudjuk. Nem! Hogy mi lesz a jövőnk? Képes-e a kormány integrálni a pedagógusok innovatív erőfeszítéseit? Eddíg egyik kormány sem állt elő ilyen szándékkal!

1 komment

Címkék: oktatás politika fidesz ferenc gyurcsany

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr87181672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gwen 2007.10.04. 19:07:59

Az oktatási rendszer valóban átalakul. Ennek egyik eleme, hogy kiszorítják - ellehetetlenítik az alapítványi iskolákat, csökkentik a gyerekek utáni normatívát - idén a tavalyi 265e Ft / évről átlagosan 210e Ft/év jár, persze ez kevéssé derült ki, mert egy ilyen képlettel lehet a normatívát kiszámítani:!!!
Sok sikert!

Tm1 = (T / O1) x Teh Tm2 = (T / O2) x Teh
Ahol:
Tm1, Tm2 = adott évfolyam-csoportra számított teljesítmény-mutató egy tizedesre kerekítve,
T = adott évfolyam-csoport összes gyermek/tanulólétszáma egész főre kerekítve,
O1 = az 1. óvodai nevelési év, továbbá az 1., az 5., a 9. évfolyamok és az első szakképzési évfolyam esetében a Közokt. tv.-ben az évfolyam-csoportra meghatározott csoport/osztály átlaglétszám,
O2 = a 2-3. óvodai nevelési év, továbbá a 2-4., a 6-8., a 10-13. évfolyamok és a második, illetve további szakképzési évfolyamok esetében a törvényben az évfolyam-csoportra meghatározott - a Kiegészítő szabályok 10. f) pontja szerinti - csoport/osztály átlaglétszám,
Teh = tanítási együttható (két tizedesre kerekítve), azaz
- a Közokt. tv.-ben az évfolyam-csoportra meghatározott heti óvodai nevelési, illetve heti tanulói foglalkoztatási időkeretre épülő elismert időkeret (tanórában), és
- a Közokt. tv.-ben meghatározott pedagógus heti kötelező óraszám hányadosa,
- korrigálva az intézménytípus-együtthatóval.
Az évfolyam csoportokra így kiszámított teljesítménymutató száma alapján jár a hozzájárulás.
A teljesítmény-mutató számításánál alkalmazott paramétereket a Kiegészítő szabályok 10. f) pontja tartalmazza.