Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

A demokrácia fejlődés története II.

2011.04.12. 22:05 :: Saman

 Most nézzük át a demokrácia körüli ügyeket a dehumanizációs forradalom utántól (hit) a modernizáció kezdetéig.

Először is érdekes jelenség, hogy a dehumanizációs forradalom mennyi ideig elhúzódik.

300 évvel Géza és István műve után az utolsó biztosan Árpád házi királyunk visszatér a jurtába. Igaz, csak a kunok folytattak még részben lovas nomád életmódot, így a király "politikai tiltakozási akciója" nem a társadalmi folyamatokat tükrözi ez esetben.

Vélhetően Kun László uralkodásának elején született meg az az alapélményünk, hogy a részvételi demokrácia működik.

Összejöttek a szabad emberek és döntéseket hoztak a pártoskodó főurak káosz teremtő tevékenysége ellen. Akkoriban még minden nemesnek meg kellett jelennie ezen a gyűlésen és ha arról szólt a döntés, hogy hadba vonulunk, akkor a hadseregbe is be kellett vonulnia.

Kun László uralkodásának 5. évében, amikor 15 éves lett, akkor volt egy országgyűlés, ami nagy korúsította őt, ő pedig magához ragadva a hatalmat egy év alatt végrehajtotta az országgyűlési döntéseket.

Uralkodása előtt és annak végére ismét felőrlődik a királyi hatalom, két párt örökös marakodása miatt, ugyanakkor itt születik meg a hazai demokrácia első jelentős élménye is. A rákos mezei gyűlésen összejön az ország abból a célból, hogy "a közjó helyreállítása" ügyében cselekedjenek.

"1277. május végére országos gyűlést hívtak össze a Rákos melletti mezőre, melynek célja az oklevelek szerint a „közjó” helyreállítása és „az országot és az egyházakat ért károk és pusztítások” ügyének megtárgyalása volt" ...

"A király esküvel kötelezte magát, hogy az ország „meggyalázói” ellen fegyveres hadfelkelést hirdet. A magyar történelemben addig még nem volt példa arra, hogy a király, a főpapok, a bárók, a nemességet minden megyéből képviselő küldöttek, valamint a kunok vezetői olyan gyűlésre jöjjenek össze, amely értékelte az ország állapotát, jóváhagyást gyakorolt külpolitikai kérdésekben vagy kötelezte a királyt bizonyos tennivalók elvégzésére."

Később a rendi országgyűlés erre az alapélményre épül fel.

A rendi országgyűlés már megyei küldöttekre épül és az alsó és felsőház által elfogadott döntéseket szentesíti a király. A két testület feliratban és leiratban kommunikál egymással. Az alsóház feliratban előterjeszt a felsőháznak, amely vagy leiratban kifogásokat emel, vagy ha elfogadja a javaslatot, akkor előáll az az állapot, hogy a döntés készen van.

/A mostani alkotmányvita azért érdekes, mert a középkori demokráciánál primitívebb kommunikációs viszonyok uralkodnak. Az alkotmány egy botránysorozathoz vezető demokrácia krízis kellős közepén semmit nem rendez a kommunikációs problematikákból./

A középkori demokrácia gyöngyszemének Mátyás uralkodása mondható.

A középnemesség és a kisnemesek támogatásával lett király és jól működött az adóreformból finanszírozott zsoldos hadsereg modell is.

Az utána következő 150 évben, viszont állandósult az a modell, ami szerint az uralkodó rendszerek nem megvédenek, hanem, kirabolnak.

A török hódoltság határvidékén országrészek váltak elnéptelenedetté amiatt,mert 2 vagy 3 király is beszedte az adókat, védeni meg mindhárom elfelejtett.

Ha belegondolunk abba, hogy a mi természeti adottságaink mennyire tették lehetővé, hogy valaki kivonuljon az állami felépítmény kontrollja alól, megtalálhatjuk a gyökereit annak, hogy miért tekintünk óriási bizalmatlansággal a struktúrákra.

Az is végig jellemzi ezt a korszakot, hogy a megállapodásokkal elért külön jogok a nem magyar népeket érintik. A főnemességünk is javarészt idegen és az utolsó időszakban a királyok is idegenek.

A mi országunk nem olyan mint más soknemzetiségű országok, ahol a centrum népnek vannak többlet jogai. Nálunk a kezdeti időszak hintapolitika mintája végig vonul a történelmen. A későbbi jogrend is konzerválja ezt. Talán Mátyás egyensúlyozott jól az etnikai kérdésekben, ő tudatosan úgy jelölte ki a bírákat, hogy ha egy adott terület mondjuk székely és tóth lakossággal bírt, akkor oda horvát bírót jelölt. Elejét véve így az etnikai részrehajlás körüli vitáknak. 

A török megszállás idején a népesség stagnált hazánkban. Angliában ez idő alatt meg ötszöröződött a népesség és kiépült egy sok kultúrával érintkező világbirodalom, ami földrészeket integrált, új tudások, kultúrnövények szokások kezdték el átlépni eredeti kultúrájuk határait.

Abban a korban, amikor nyugat Európában megalapozódik a modernizáció, nálunk kiváltságaikat féltő nemesi kaszt védi a változatlanságra épülő rendet.

Amikor a reformkorral megjelenik a modernizáció mint szükségszerű lépéskényszer, egy egészen szűk kör azonosul csak Széchenyi nézeteivel. A modernizációs lépések, reformok a királyhoz kötődnek és gyakran találkoznak ellenállással. Ez is gyökere lehet annak, hogy a mai magyarok elemi bizalmatlansággal közelítenek általában az intézményességekhez.

Bár az ellenállás a változással szemben nagy Pató Pál országában, de a 48-as forradalom és szabadságharc, az akkori jobbágy felszabadítás elemi erővel hat.

Felcsillan a remény, hogy ismét mindannyian részt vehetünk a saját sorsunk alakításában.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr372821569

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása