Hungarian Participation Democracy's Ghost.

I have been a community development social worker and NGO activist from 1988 until 2007 back in Hungary. I am using the democracy development single issue movement points of view to let people understand the current affairs. During the first 7 years I wrote nearly 1000 articles about employment, democracy development, agriculture NGO situation. After this election I decided I turn my blog to English.

Kommentek

RSS Feedek

RDH Blog - RSS 2.0 hírcsatorna

A méret a lényeg? vagy a technika? vagy a kor?

2008.08.28. 21:04 :: Saman

Az előző cikkben belekezdtem abba az igen szerteágazó témába, hogy miként is néznek ki a humán fejlesztésekkel foglalkozó szervezetek, milyen állapotban vannak az országos fejlesztésekkel foglalkozó szervezetek, hogyan élik fel a különböző Zuschlágbróker hálózatok a tudásmegosztásra való fejlesztési forrásokat, és ezzel miként válik pazarlóvá a munkaügyi ellátó rendszer.

Egy szolgáltató szervezetnél meglehetősen lényeges kérdés, hogy mekkorára növekszik a csapat.

A Zuschlagbróker szervezetek általában egyszemélyes apparátusok, a területükön egyedüli birtoklói az államilag újraelosztott információknak és ezzel a pénzeknek.

Az egyes kultúrákat őrző országos szövetségeknél ezért ugyanennek óriási veszélye van. Ha az Országos Tranzit Egyesületnek és a hasonlóknak nincsen stábja, vagy másfél évente összeomlik, vagy egyszerűen a misszióhoz képest a töredéke, mint amekkora a napi tevékenységhez kellene, akkor a területen működő tudásmegosztás hiánya miatt a területen a pénzek hasznosulásának a hatékonyságára a lehetséges 20-30%-ára esik vissza!

Bankár koromban a banki hiteleknél 3%-os csődaránnyal számoltunk a kihelyezett hitelekre. A humánszolgáltatásoknál azt tekintem 70%-os veszteségnek, amikor az elköltött pénz semmilyen szemléletformáló hatással nem bír, a program nélkül a terület éppen olyan állapotban van, mintha nem költöttek volna el ott közpénzt.

Ilyen a "Lépj egyet előre program" 30 milliárdja, amely takarítónő OKJ-s papírokkal átzsilipeli a statisztikailag szakképzetleneket a statisztikailag szakképzettekhez.

A kisebb felkészítő - szemléletformáló programoknál lényegében az a kihívás, hogy siikerül-e 30-150 új belépőnek a felkészülését elősegíteni kellő mértékben.

Sajnos a legtöbb programnál ezt meg sem kísérlik. A foglalkoztatási paktumoknál, a tranzit szervezeteknél, a mentor programoknál ennek katasztrofális következményei vannak. A kormányzati apparátus szakmai alkalmatlanságának a fényes bizonyítéka, hogy annak ellenére, hogy sorra költ 12 - 6 - 3 milliárd forintot egy-egy terület "felkészítésére", a végrehajtó emberek számára semmilyen képessé tevő - készségfejlesztő felkészítés nem volt.

Már egy párszor írtam, hogy a PEA minőségbiztosítással megbízott emberei kétszer másfél millió Ft óradíjért cserébe valószínűleg nem olvasták el azt a pályázatot, aminek én adtam le az első Projekt Előrehaladási Jelentését...

Szagról meg lehet állapítani egy minőségbiztosításról, hogy közpénz lopásról szól-e vagy valódi szemléletformálásról. Ha egy szemléletformálásra kitalált fejlesztő kapcsolat kétszer 20 perc, akkor el lehet képzelnimicsoda fejlesztés történt ott! Megvilágosodás és nírvána!

Az EU pályázatok közül persze a rendszerezett információ előállításához is eléggé fel kell kötni a fehérneműt. Annak viszont a társadalmi hasznosság szempontjából semmi de semmi értelme, hogy a felkészítő - szemléletformáló szervezetek semmi másra nem fordítanak figyelmet. Már ott tartunk, hogy a rendszerezett inormáció előállítására vállalkozó kormányapparátusok élik fel a fejlesztési források döntő részét. A Norvég Alap első nyertese: ESZA Kht! 2 millió Euro! Gratulálok!

Ha már van mentor, annak elsősorban a tevékenység csúcsminőségét kell megalapoznia és nem az adminisztrációét! Az adminisztráció nem produktum!

Az információ előállításához amúgy is hozzá edződnek a szervezetek. Valójában az államigazgatás sem volt tisztába azzal, hogy mit követel az EU nyertes pályázóktól. Hosszú időbe telt, mire hellyel-közel látni lehetett, hogy mit is szeretne az IH és a MÁK. A mai napig nem világos, hogy csak azért szívatták a civileket, hogy leplezzék a 10 hónapos fizetési késedelmeket, vagy valóban folyt valamiféle átláthatósági racionalizálás.

Érdekes összjáték ez a pénzosztó apparátus és magát a tevékenységet helyben végző apparátusok között. A pénzosztó szervezetek is felkészületlenek ahhoz, hogy a tevékenység kontrollját biztosítsák, semmi nem történik, ha egy szolgáltatás nem működik...

Ichak Adizes alkotott egy fejlődés elméletet, amely az irányíthatóság és a rugalmasság koordinátákban megkülönbözteti a kezdeti fejlődési szakaszokban lévő szervezeti kultúrákat, ahol magas a rugalmasság és alacsony az irányíthatóság, és az elöregedett szervezeteket, ahol kicsi a rugalmasság és kicsi az irányíthatóság is.

Két alacsony fokon irányítható szervezeti korszak rossz interferenciája igen jellemző az NFT I. időszakára. A fatökűségig az arisztokrácia tüneteit mutató ESZA KHT és az irányíthatatlanságig intézményesületlen kezdő humánszolgáltatók macska egér harca.

 

A két szakasz között van néhány olyan szervezeti kultúra, amelyet nyugodtan elfelejthetünk. A hazai nonprofit humánszolgáltatókra vagy a krónikus alul intézményesültség jellemző, azaz csecsemő vagy álmodozó korban éri őket az EU megbízás, amikor az irányíthatóság még eléggé értelmezhetetlen kérdés, vagy 6-8 évvel eltöltött a szervezet, a csecsemőkor és a gyerünk-gyerünk korszakokban, ahol a szervezet kísérletezés jelleggel próbál profilokat kitenni a piacra. Ilyenkor két veszély leselkedik a szervezetekre. Az egyik, ha a piac visszaigazolja a szolgáltatás létjogosultságát és a másik, ha nem!

 Számos olyan szervezettel dolgoztam, ahol a létező profilok kellő árbevételt termeltek ahhoz, hogy az EU piacra elég tőkeerősnek tűnjön a szervezet, ugyanakkor a szervezet már rutinból teremtette az újabb és újabb profilokat. Ilyenkor könnyedén teremtődnek alacsony fejlesztési nekirugaszkodással teremtődött szolgáltatások. Papíron leírják az ötletet, de a felkészülés csak a végrehajtással kezdődik, és olyankor már késő!

Különösen érdekes ez a kérdés atekintetben, hogy a pályázatok nyertes számait összeadva 500 új belépőt várt az EU fejlesztések korszaka, de nem volt csak 20. Így egy-egy szervezetre koncentrálódik a történet. A profilváltást, a gyerünk-gyerünk szervezetekre jellemző kalandozást erősíti az EU korszak. Ráadásul úgy, hogy egy-egy ilyen karizma lehetőleg 8 ügynek a közvetlen vezetője egyszerre, az az elképzelése, hogy az egyre égetőbb likvidhiányt újabb projektekkel oldja meg. miközben minél több a projekt, annál durvább a likvidhiány. 30 milliós likvidhiányt könnyebb kibekkelni mint egy 120 milliósat!

A szervezetek persze nem időben öregszenek, hanem magatartásváltás útján. A fejlődésüket meg nagyban gátolja, hogy nincsen kalkulálható piaci környezetük. A civilek a költségvetési korlátok és a kiszámíthatatlan környezet miatt soha sem tudnak intézményesült szervezeti érettségeket produkálni, míg az állami szervek meg születésükkor képesek a "halál" fázist produkálni az értelmetlen és átláthatatlan bürokráciájukkal. Az EQUAL egyik konferenciáján a TÁRKI beszámolt egy kutatásáról 2005-ben. Annyit mondott az ESZA Kht-ról, hogy próbálta megnézni egy 5 milliárdos program dokumentumait, csak nincsen meg! Most, amikor EU ellenőrök fognak ugyanolyanokat kérdezni, ők majd szépen fizettetik vissza ezeket az 5-10-30 milliárdokat a költségvetésből!

Ha azt kérdezem egy civil szervezettől, hogy mennyi lesz a jövő évi árbevétele, akkor jót röhög ezen a kérdésen.

Azt elég könnyű megállapítani, hogy méretükben mekkorák a hazai civil humán szolgáltatók. Megkockáztatom, hogy szinte mindegyik annyira kicsi és alul finanszírozott, hogy maximum a menedzsmentet és szervezet fenntartó apparátust tudják fenntartani a kalkulálható költségvetésükből. A projektpénzekből lehet végrehajtó vagy uram bocsá fejlesztő csapatot eltartani. Mindezt úgy sikerült produkálnunk, hogy bejött a területre 600 milliárd Ft fejelsztési forrás!

A projektpénzekhez való hozzáférés eléggé hektikus. Hol van, hol nincs. A fejlesztő stáb ezért rendre szélnek eresztetik. Erre szoktam utalni, amikor azt írom, nálunk a tudástársadalomra való felkészítés a kiképző tisztek kivégzésével kezdődött!

Számos esetben éltem meg, hogy megnyert pályázatnál, meglévő pénzre sem lehetett kalkulálhatóan szerződni a civil fejlesztő szervezetekkel. 3 komoly élményem volt, ahol kiderült, hogy a fejlesztés piaca egy véges valami. Hiába van kitalálva egy program, nincs kit fejleszteni! Annyira kicsi az intéményesült civil humánszolgáltatók szűk fölső rétege, hogy az erősek megerősítésére célzó programok durván a falnak mennek, mert nem találják azt a célcsoport szegmenst, amit elképzeltek maguknak (OFA - menet közben ketté tört a program mert nem volt elég pályázó, ISZCSM - az intézményesült célcsoport szegmens 1%-át bírta elérni a kitűzöttekhez képest.)

Amikor a fejlesztő szervezeteknek töredék forrás áll rendelkezésére, mint amennyi a terület fejlesztésére kellene, olyankor a tegnapi cikkben megjelenő piramis ellaposodik. Annak a tréningekkel foglalkozó egyesületnek aminek én voltam az elnöke 10 évig, szinte soha sem volt főállású munkatársa, én mint elnök én láttam el a kínálkozó szervezet fenntartó szerepek 40-60%-át. A "magad uram, ha szolgád nincs" azt jelenti, hogy a takarítónőtől kezdve a belső lap szerkesztésén keresztül, a főbb projektek vezetése, a tevékenység bármilyen részlete, az egész építgetése ....

Az is egy érdekes kérdés, amikor egy-egy szervezet mégiscsak forrásokhoz jut. Abból a szempontból is figyelni kellene a dolgokat, hogy keletkeznek-e plusz fejlesztési kapacitások.

A munkaügyi fejlesztések területén az is általánosan bevett gyakorlat, hogy az OFA körül lényegében egy szervezet nyeri meg szinte az összes hálózatépítési - fejlesztési munkát, legfeljebb más a jogi személy, a szerződő partner. Még a rendszert fölülvizsgáló - áttekintő kutatásra is saját maguk kapnak megbízást. Gondolom nem is találnak semmi kivetnivalót a programjaikban.

Az ilyen kiszorítósdi is segít abban, hogy ne növekedjen a segítőképes fejlesztési kapacitás a rendszerben. A mikroökonómia tankönyv épp a monopol helyzet elemzésével hozza fel a negatív externáliák jelenséget!

A tudástársadalom a gyakorlatban éppen arról szól, hogy az emberi erőforrás képes a legjobb teljesítmény elérésére. Azért mert képes és akar gondolkodni! Egy tudás alapú szervezet megfogja a negatív externáliák nagy részét!

Nálunk tonna számra állítjuk elő a selejtes fejlesztési helyzeteket.

Erre szokták írni a szociál politikusok, hogy a hazai rendszer végtelenül keveset ad és rengeteget pazarol! A munkaerőpiaci humán fejlesztések területén tényleg rengeteg pénzbe kerül a felkészületlenség és óriási károkat okozunk a jövő generációnak (mi lesz itt 3 év múlva!) azzal, hogy másfél millió ember tart el hét és felet (inaktívak és állami alkalmazottak), és ennek ellenére rendre elbukunk a hatékony munkaerőpiaci fejlesztések területén!

Rengeteg az időnk és temérdek pénzünk van! vagy mégse?

1 komment

Közösségi HR Társadalmi tervezési folyamatok támogatása. Munkaerőpiaci reintegrációs projektek előkészítése Részvételi Demokrácia Hálózat civilmandatum@gmail.com

A bejegyzés trackback címe:

https://reszvetelidemokracia.blog.hu/api/trackback/id/tr72638368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fecó · http://sexchat.hu?ref=1822 2008.08.28. 21:18:19

A Gárda-per megakasztása újabb intő jel
2008-08-28 20:42:46 Nyomtatóbarát verzió Küldd el a cikket egy barátodnak
Az Összefogás az erőszak ellen mozgalom aggodalommal vette tudomásul, hogy a Magyar Gárda betiltására irányuló per bíróját megfenyegették, és ezzel elérték a tárgyalás elhalasztását. Emlékeztetünk arra, hogy ugyanezen per első tárgyalása kaotikus körülmények között zajlott, ahol egy ideig a beperelt szervezet egyenruhásai döntötték el, kit engednek be a tárgyalóterembe.

A peres eljárással kapcsolatos sorozatos visszásságok újabb intő jelei annak a veszélynek, amelyet a szélsőséges szervezetek jelentenek a társadalomra és a jogállamra. Itt az ideje, hogy azok, akik elutasítják az erőszakot, utasítsák el az erőszakkal szembeni közönyt, gyávaságot, és széthúzást is. Ennek jegyében az Összefogás az erőszak ellen mozgalom, több mint 30 civil szervezet részvételével zászlót bont:

Elég a kisebbségek elleni atrocitásokból!

Elég a lincshangulatból!

Elég volt a magyar identitás kisajátításából!

Tarka magyar!

2008 október 4-én ilyen szlogenek alatt vonul az utcára az Összefogás az erőszak ellen mozgalom, azért, hogy megmutassa: a többség békés, szolidaritáson, párbeszéden alapuló demokratikus országot akar. Az összefogás felhívásában az erőszak és a diszkrimináció elleni küzdelemre szólít fel: „nap mint nap tapasztaljuk a nyílt erőszak brutális megnyilvánulásait, és fennáll a veszélye, hogy az agresszió válik a konfliktusok és nézeteltérések megoldásának hétköznapi formájává. Ebben a helyzetben senki nem maradhat közömbös, ezt a folyamatot meg kell állítanunk."

„Nem elég, amit a politika és az állam intézményei eddig tettek a szervezett agresszivitás ellen." - írják a kezdeményezők. Ennek jegyében az Összefogás független a pártoktól, így konkrétan a Magyar Charta kezdeményezéstől is. A pártok az összefogás akcióinak a támogatását természetesen kifejezhetik, és ezt remélhetőleg meg is teszik; azonban egy valóban széles, nyitott, és befogadó összefogás létrehozatalára és megszervezésére a mai parlamenti pártok alkalmatlanok. Ezért az Összefogás az erőszak ellen szervezésében pártoknak helye nincs.

Az Összefogás tervei és reményei szerint az október 4-re tervezett tömegdemonstráción az első nagyszabású, de korántsem egyetlen lépése az alakuló szövetségnek.

Az Összefogás az erőszak ellen mozgalomhoz augusztus 27-ig csatlakozott szervezetek:

Angyalkommandó, ATLASZ LMBT Sportegyesület, Bibó Társaság, Cigány Kisebbségi Önkormányzatok Baranya megyei Szövetsége, Cigány Kulturális és Közművelődési Egyesület, Civil Parlament Szövetség, Civilek a Mecsekért Mozgalom, Családok a Családokért Polgári Egyesület, DAM-kör Demokratikus Hálózat, Dr. Hun Nándor Egészségileg hátrányos helyzetű Nyugdíjasok Egyesülete, Ember Háza Alapítvány, Friss Gondolat Ifjúsági Egyesület, Háttér Társaság a Melegekért, Humanista Mozgalom, ICA, Kultúrák Központja, LABRISZ, Lambda Budapest Meleg Baráti Társaság, Magyar Szegénységellenes Hálózat, Magyarok a Nácik Ellen, Mások internetes melegmagazin, Nagy Imre Társaság Budapesti Szervezete, Pécs M. J. Város Cigány Önkormányzata, Polgár Alapítvány az Esélyekért, Pszyché Lelkisegély Alapitvány, Részvételi Demokrácia Hálózat és az Állás/pont/ Lakossági Kör, Romédia, Szivárvány Misszió Alapítvány, Törökfürdő Alapítvány, Védegylet.

pride.hu
pride.hu/article.php?sid=2805
süti beállítások módosítása